“My cheat day is only 3 days away whoohoo!”

Een cheat meal en cheat day maken blij, geven voldoening en zijn een beloning dat de rest van de week ‘clean’ is gegeten. Als de cheatmeal of cheat day een beetje te ver is gegaan, compenseren we dat even met een balansdag.

Wanneer je slecht eet zul je nooit een strakke buik krijgen

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download het Fitstation Voedingsprotocol

Inhoud van dit artikel

  1. Wat is een cheatday of cheatmeal?
  2. Redenen om te ‘cheaten’
  3. De werkelijke betekenis
  4. Raak je sneller vet kwijt?
  5. 3 Redenen Waarom cheat meals en cheat days niet werken
  6. Elke dag ‘cheaten’ is het beste

Wat is een cheatday of cheatmeal?

Voor de zekerheid leg ik kort uit wat er wordt verstaan onder een cheat meal of cheat day zodat we in ieder geval op één lijn zitten. Een cheat meal is een maaltijdmoment waarop je anders eet dan je normaal gesproken doet. Het kan zijn dat je een week, twee weken of langer volgens een vast dieet eet. Alles is per dag netjes verdeeld met allerlei gezonde maaltijden en snacks. En dan komt die ene dag waar je zo lang op hebt gewacht! Ja hoor de dag van de cheat meal is hier! Nu ga je los op die frietjes met mayo en burger met extra vet… om vervolgens daarna weer ‘gewoon’ volgens je vaste voedingsplan te eten.

cheat day

Redenen voor cheat meals en cheat days

Een cheat day is een cheat meal in het kwadraat, waarbij je dat frietje en de burger niet bij één moment op de dag laat, maar ook nog ruimte hebt voor die XXL pizza later. Wanneer je volgens jou (en je omgeving) goed bezig bent met je fitness en krachttraining, verdien je het om die ene keer los te gaan op wat ongezonds. Die ene keer maakt toch niet uit? Daar word ik echt niet dik van.. zeg je tegen jezelf.

Als ik mensen hierover vertellen, zeggen ze zoiets dit:
“Die ene dag kan ik dan tóch genieten van iets lekkers en bovendien heeft het geen negatieve gevolgen op je resultaten.”

Of

“Zo kan ik me goed houden aan mijn voedingsplan doordeweeks” Mentale versterking dus.
Ik hoor ook weleens dit: “Mijn stofwisseling versnelt waardoor ik meer calorieën verbrand.”

Ben jij iemand die zich ook heilig aan een cheat day vasthoudt? Blijf er dan even bij, want ik deel 3 redenen met je waarom je hier beter per direct mee moet stoppen.

De werkelijke betekenis

Het woord ‘cheat’ zegt het al, bedrog. Als je de Engelse versie vrij vertaald naar het Nederlands krijg je ongeveer: maaltijd van bedrog. Als je dit zo leest, klinkt het gelijk minder leuk, of niet? Als iemand zich anders voordoet dan hij/zij is dan is dat bedrog. Wanneer we anders eten dan we ons voordoen dan is het bedrog. Er wordt ook wel over ‘zondigen’ gesproken. Het is dan ook geen verbazing dat we ons the day after schuldig voelen. Vervolgens proberen we dat schuldgevoel weg te krijgen door een spontane balansdag te hebben. Een balansdag is dus dat je minder gaat eten om de dag daarvoor enigszins te compenseren. In het ergste geval volgt er nog een cheat day, wanneer het schuldgevoel overgaat in het gevoel dat het toch al verpest is.

Raak je sneller vet kwijt?

Cheaten zorgt er op geen enkele manier voor dat jij sneller dan je buurman je doel bereikt. Daarentegen zorgt het er ook niet voor dat je minder snel je doel bereikt. Het is vooral een mentale opkikker die je jezelf wil geven, omdat je het zo goed hebt gedaan de afgelopen week/weken en je weer mens wil voelen. Misschien ben je zo streng voor jezelf dat je een cheat day overslaat als je niet goed je best hebt gedaan in de periode dat je jezelf moest bewijzen.

Plannen om te verwennen

Het kan heel goed dat je al jaren probleemloos cheat meals hanteert en er fantastisch uit ziet. Prima, ga vooral zo door. Ik kan het alleen maar toejuichen om door te gaan met een levensstijl waarbij jij je op je gemak voelt. De realiteit is dat niet iedereen zo goed ermee om kan gaan.

Zo een maaltijdmoment waarbij je buiten het boekje gaat kan uiteraard worden gepland.

Je plant wanneer je jezelf verwent. Ken je het gevoel dat je uitkijkt naar het weekend, een vakantie, een feest of iets anders wat leuk is? Je plant allemaal dingen die je gaat doen in het weekend, de vakantie of het feest. Het plannen is soms dan leuker dan de daadwerkelijke periode zelf.

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker

Wetenschappers hebben jaren geleden ontdekt dat fastfood net zo verslavend kan werken als heroïne. Dit hoor je vast niet voor het eerst en als dat wel zo is, wees niet al te verbaasd. Suiker en (trans)vetten zorgen ervoor dat je iets lekker vindt en dat gevoel onthouden je hersens. Nadat je dit een tijd niet hebt gehad geven je hersens jou een ‘friendly’ reminder. De kans dat deze reminder precies komt wanneer jouw cheat day begint lijkt me vrij klein. Het plannen kan dus wel, maar maakt het niet leuker. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

3 Redenen Waarom cheat days en cheat meals niet werken

Infographic 3 redenen waarom een cheat day en cheat meal niet werken

cheat day infographic

Als je weet dat je aanstaande zaterdag los gaat op je favoriete maaltijd, die eigenlijk niet zo gezond is, kan het heel goed zo zijn dat je twee dagen ervoor al aan het watertanden bent. Je hebt al boodschappen gedaan voor de ingrediënten van je cheat meal. Of je hebt al uitgezocht waar je die burger met extra cheddar cheese gaat eten. Misschien krijg je er al zin in terwijl je dit leest en is je cheat day pas over vijf dagen. Als je nog lang moet wachten terwijl je er nu zin in hebt, is het dan wel de moeite waard? Waarom zou je niet elke dag een beetje genieten? Het is dus niet zo dat iets ongezonds eten het probleem is. Het wordt juist een probleem als je dat bewust gaat vermijden tegen je zin in.

  1. Risico dat je meer gaat eten dan goed voor je is
  2. Te lang moeten wachten op iets lekkers terwijl je er misschien nu zin in hebt
  3. Sneller opgeven om te gaan voor dat mooi strak lijf wat barst van de energie

1. Risico dat je meer gaat eten dan goed voor je is

Wanneer die dag er eindelijk is, wil je er optimaal van genieten. De vraag is dan niet of je je kunt beheersen, maar of je je wil beheersen en of dat wel zou moeten… Je vindt dat je het hebt verdiend om lekker te genieten van iets lekkers. De kans is groot dat je dan net (of ruim) overboord gaat met je calorieën.

2. Te lang moeten wachten op iets lekkers terwijl je er misschien nu zin in hebt

Je kunt spontaan trek in iets krijgen. Het is belangrijk dat je niet altijd toegeeft aan alles waar je maar zin in hebt. Maar om nooit hieraan toe te geven, totdat die vaste dag er eindelijk is, is een ware marteling. Het gevaar is dan dat je het niet meer leuk vindt om gezond te eten en dus met tegenzin bezig bent.

3. Sneller opgeven om te gaan voor dat mooi strak lijf wat barst van de energie

Het gevolg van meer eten dan goed voor je is en te lang moeten wachten op iets lekkers, is dat je sneller gaat opgeven. Dit is wel het laatste wat je wilt. De oplossing om het leuk te houden en vol blijven houden is om elke dag een mini cheat day te hebben.

Elke dag is een cheat day

Of je nou bezig bent met aankomen of afvallen, elke dag zou je moeten kunnen genieten van iets wat je lekker vindt. Zou het niet geweldig zijn als je niet met smart hoeft te wachten op een dag, maar gewoon spontaan van iets geniet wanneer jij er zin in hebt? Als je graag een keer iets wil eten wat ongezond is, laat je niet tegenhouden door iets als een vaste cheat day. In plaats daarvan is het veel praktischer om jezelf dagelijks de ruimte te geven van iets ongezonds. Reserveer bijvoorbeeld 20% van je dagelijkse calorieën voor een ongezonde maaltijd. Afhankelijk van je caloriebehoefte kan dit 300-600 of zelfs meer zijn. 300 calorieën is toch wel een aardig toetje.

Hoe zit het dan met die pizza’s en burgers en frietjes met mayo? Een beetje pizza is al gauw tegen de 1000 calorieën. Je kunt ook een halve pizza, of twee slices nemen. Een halve burger klinkt dan wel weer zielig. Probeer eens een keer een burger zonder kaas, of met een andere saus dan mayo. Dit kan al 200-300 calorieën schelen. Bovendien kun je ook prima zelf deze dingen klaarmaken en dan kun je kiezen voor caloriearmere ingrediënten met een betere macroverhouding.

Wat doe je na een eetfestijn

Natuurlijk komt er een keer dat je meer eet en drinkt dan je zou moeten. Het beste wat je daarna kan doen is het accepteren en de draad weer oppakken. Neem geen balansdag, maar ga gewoon verder met waar je al mee bezig was.

Je lichaam functioneert door voedingsstoffen. In zowel gezonde als minder gezonde voeding, zitten voedingsstoffen. Het is niet zo dat je in je spijsvertering een filter hebt voor gezond en ongezond. Het lichaam gebruikt, wat het gebruiken kan.

Als je dit zo toepast, weet ik zeker dat je nooit teveel gaat eten; Dat het niet voelt alsof je bezig bent met diëten of afvallen. En.. dat je natuurlijk nooit je motivatie kwijt raakt door smaakloos eten.

Als je het nuttig vond om dit te lezen of je vindt dat anderen dit ook moeten weten, deel dan gerust het artikel op social media! Ook leuk als je een reactie achter laat 🙂

Wanneer je slecht eet zul je nooit een strakke buik krijgen

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download het Fitstation Voedingsprotocol

Categorieën: Afvallen

16 reacties

Tasja · 14 januari 2017 op 08:57

Nu ik het lees valt het kwartje! En klopt helemaal. Mijn cheatdag wordt altijd gevolgd door balansdag(en) uit schuldgevoel. Met frustratie als gevolg. Waardoor de motivatie verdwijnt. Nu ik weet dat je elke dag iets lekkers kan eten (met mate dan) maakt het wel een stuk makkelijker! En inderdaad je hoeft geen hele pizza of reep chocolade. En klein stukje smaakt net zo goed. Thanks voor de tip!!

    Lorenzo-Karg · 15 januari 2017 op 11:30

    Graag gedaan Tasja! Het leven is al moeilijk genoeg, dus gewoon lekker genieten 🙂

marlies · 17 februari 2018 op 15:02

Ik heb geen cheatdays gelukkig. Ik eet gezond en zorg ervoor dat ik alle benodigdheden binnen krijg. Als ik af en toe toch een patatje wil eten, dan moet dat kunnen. Vaker dan eens per maand gebeurt dat niet.

    Lorenzo Karg · 21 februari 2018 op 14:05

    Zeker weten, het gaat erom dat je elke dag de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Af en toe een patatje moet kunnen.

Bianca Schrijft · 17 februari 2018 op 16:55

Wat een overweldigende dosis informatie. Ik worstel al jaren met mijn gewicht en het laatste jaar is het goed fout gegaan. Nu ben ik in gevecht met mezelf naar welke sportschool ik wil. Dat is de eerste stap, daarna weer meer toerfietsen en natuurlijk ook gezonder eten.

    Lorenzo Karg · 21 februari 2018 op 14:06

    Goed voelen bij een sportschool is ook belangrijk, anders ga je er misschien nooit heen en dat zou zonde zijn. Succes met uitkiezen!

Quirina · 18 februari 2018 op 09:39

Mijn man is door zijn voedingspatroon te veranderen naar mijn voedingspatroon iets meer dan 20 kilo afgevallen. Ik eet echt heel veel groentes in combinatie met vis of vlees. Alleen geloof ik niet in een dieet, maar lekker eten wat gezond is en daar hoort ook wel is een heerlijke frietje met mayo bij.

    Lorenzo Karg · 21 februari 2018 op 14:07

    Gefeliciteerd met je mans resultaat! Dieet is ook niks voor mij. Lekker en gezond, dat doet het voor mij!

Janet · 18 februari 2018 op 09:44

Duidelijk artikel. Ik doe niet aan dieeten maar gewoon lekker eten waar ik zin in heb en ondertussen wel een beetje letten op de voedingsstoffen. Zo kom ik niet veel aan maar val ook niet veel af, prima!

    Lorenzo Karg · 21 februari 2018 op 14:08

    De woorden lekker eten en voedingsstoffen slaan de spijker op zijn kop

Nicole Orriëns · 18 februari 2018 op 10:05

Klinkt goed, dat je geen cheat day meer nodig hebt : ) Ik mag van mezelf altijd wel snoepen op vrijdag en zaterdag. Is dat dan ook cheaten?

    Lorenzo Karg · 21 februari 2018 op 14:09

    Dat klinkt als cheaten 😉 Ik ‘cheat’ elke dag wel, maar met een gezonde mate.

Neeltje | Thoughts in Style · 18 februari 2018 op 10:26

Interessant om te lezen en het is zo waar! Nadat ik slecht heb gegeten, wil ik altijd de dag erna extra sporten en letten op wat ik eet…

    Lorenzo Karg · 21 februari 2018 op 14:10

    Dat is nou eenmaal de natuurlijke reactie. Daarom ben ik een voorstander van balans

Bryan · 18 februari 2018 op 22:40

Ik ben eerlijk gezegd niet zo bezig met wat wel en niet gezond is. Maar ik denk wel dat ik een goed evenwicht heb.

    Lorenzo Karg · 21 februari 2018 op 14:11

    Het is ook niet verplicht natuurlijk. Ieder z’n ding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *