fbpx

Wat is meal preppen?

Meal preppen is de engelse benaming voor ‘maaltijden voorbereiden’. Wanneer je hebt besloten om ‘clean’ te gaan eten, is het erg handig om je maaltijden voor te bereiden. Door dit te doen, heb je altijd je maaltijden bij de hand, weet je precies wat er in zit en hoef je niet meer na te denken over wat je elke dag moet eten.

Wanneer je slecht eet zul je nooit een strakke buik krijgen

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download het Fitstation Voedingsprotocol

Hoe start je meal preppen?

Voordat je gaat meal preppen is het handig alvast een aantal zaken aan te schaffen, denk hierbij aan voldoende plastic bakjes om je eten in te bewaren, kruiden en een weegschaal. De laatste is niet per sé een must. Veel mensen gebruiken een weegschaal omdat ze precies afwegen hoeveel gram van welke macro’s in hun maaltijden verwerkt moeten worden, echter kun je hiervoor ook je handpalm gebruiken als je het niet nodig vindt om alles precies af te wegen.
Je bedenkt welke maaltijden je de komende dagen wilt gaan eten en aan de hand daarvan ga je boodschappen doen. Eenmaal terug van de boodschappen, kun je beginnen met koken.
Macro’s is de afkorting voor het woord macronutriënten, dit is de verdeling van eiwitten, koolhydraten en vetten. Voor atleten die bepaalde doelen hebben, is het van groot belang om zich precies aan hun hoeveelheden macro’s te houden. Ook voor mensen die graag bepaalde doelen willen bereiken, kan dit enorm handig zijn. Je weegt af hoeveel gram van elk je nodig hebt in je maaltijd en aan de hand daarvan ga je je met bepaalde hoeveelheden koken. Wanneer alles klaar is, verdeel je de maaltijden in plastic bakjes. Laat je maaltijden eerst voldoende afkoelen, pas daarna bewaar je ze in de koelkast of de vriezer. Maaltijden die je voor 3 dagen klaar hebt gemaakt, kun je makkelijk in de koelkast bewaren. Door de kruiden die je in je maaltijden hebt gebruikt, blijft de smaak lekker lang hangen en is je maaltijd ook na 3 dagen nog lekker om te eten. Wanneer je bijvoorbeeld voor een hele week kookt, is het handig om de maaltijden van dag 4 en 5 (en misschien 6 en 7) in de vriezer te zetten.

Bedenk een structuur die voor jou werkt

Een goede voorbereiding is het halve werk. Om je maaltijden voor te bereiden is het handig om een bepaalde structuur aan te brengen in je week, zo weet je precies waar je aan toe bent en word je steeds beter in het plannen ervan. Op welke dagen heb je tijd over? Op welke dagen ga je boodschappen doen? Doe je dit één keer in de week of misschien twee keer? Op welke dagen kook je en voor hoeveel dagen kook je? Kook je alleen voor jezelf of misschien voor twee mensen?
Voor de meeste mensen is dit in het weekend, soms ook een dag doordeweeks. Dit zijn de dagen die je goed kunt benutten om je boodschappen te halen en/of je maaltijden te koken. Natuurlijk kan dit op dezelfde dag, deze dagen kunnen echter ook van elkaar verschillen. Je kunt bijv. boodschappen doen op zaterdag, die dag eet je lekker buiten de deur en de volgende dag kook je voor drie keer. Eén keer eet je van op zondag en de overige 2 dagen bewaar je in bakjes. Vervolgens kook je op woensdag weer voor die dag en voor donderdag en vrijdag. Uiteraard spelen bovenstaande factoren een rol, evenals de dagen waarop je traint en je wellicht minder tijd over hebt. Zoek de structuur die werkt voor jou en ga daar lekker mee aan de slag.

Bespaar tijd en geld met meal preppen

Wanneer je aan meal preppen denkt, denk je al gauw aan heel veel nadenken. Bedenken wat je gaat eten, alles in de supermarkt moeten vinden, bedenken hoe je de maaltijden gaat verdelen, bedenken wanneer je wat mee wilt nemen, denken, denken, denken. Dit lijkt zo op het eerste oog een hele vervelende klus. In het begin is dat ook wel een beetje zo, alles is nieuw, je moet je structuur vinden, dat kost tijd. Echter wanneer je in je hoofd houdt dat alle begin lastig is en dingen al doende makkelijker worden, dan zul je merken dat het zo vervelend nog niet is, maar juist hartstikke handig! Naar verloop van tijd zul je erachter komen, dat je door meal preppen een hoop tijd bespaart. Je hoeft niet meer na te denken over wat je nu weer moet klaarmaken, de boodschappen zijn makkelijk, omdat je al weet wat je nodig hebt. Naast het feit dat je tijd bespaart, bespaar je ook geld. Je geeft minder geld uit aan snacks of een snelle hap tussendoor, je hebt immers al je eten al voorbereid.

Altijd eten wat jouw pot schaft

Door te meal preppen, kun je altijd eten wat jij lekker vind. Je maaltijden hoeven echt geen ‘haute cuisine’ te zijn, maak het jezelf vooral niet al te moeilijk. Maaltijden die makkelijk zijn, kunnen evengoed voedzaam zijn, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Veel gebruikte ingrediënten zijn, rijst, kip, broccoli, maar bijv. ook sperziebonen, gehakt, zoete aardappel of pasta. Het zijn jouw maaltijden, dus je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, ook dan kan het nog steeds makkelijk en snel zijn.

Verleidingen buiten de deur worden kleiner

Wanneer je clean wilt eten en je hebt je voeding niet voorbereid, dan kan het soms nog wel eens lastig zijn om voor een gezonde maaltijd te kiezen. Tegenwoordig zijn er genoeg opties voor gezonde maaltijden, de Albert Heijn to go heeft bijv. een ruime keuze. Toch zijn deze maaltijden vaak wel rijker aan calorieën en niet te vergeten behoorlijk aan de prijs. Wanneer je je voeding voorbereid en meeneemt, ben je niet overgeleverd aan het aanbod van de lokale (to go) supermarkten. Je kunt tijdig je maaltijden eten, waardoor je niet met honger rondloopt en je waarschijnlijk minder de behoefte voelt om buiten de deur te gaan snacken. Online kun je genoeg leuke recepten vinden voor gezonde en voedzame snacks. Mocht je dit teveel gedoe vinden, bedenk dan dat je ook wel eens wat lekkers mag eten en gooi bijv. een kassa formaat snack in je tas in plaats van een hele reep, als het binnen je budget past, is er niets aan de hand.

Wanneer je slecht eet zul je nooit een strakke buik krijgen

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download het Fitstation Voedingsprotocol

 

 

 

Categorieën: Gezond eten

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *