fbpx

Wil jij beginnen met afvallen?

Het jaar 2017 is alweer even van start en eigenlijk zouden we moeten gaan testen hoeveel mensen er uiteindelijk nog steeds bezig zijn met hun goede voornemens. Januari is voor de meeste sportscholen booming business. Tijdens de feestdagen propt iedereen zich nog even vol en vervolgens rennen we massaal naar de gym om de overtollige kilo’s weer kwijt te raken. Worden we nou eigenlijk dik tussen Kerst en Oud en Nieuw of tussen Oud en Nieuw en Kerst?

Wanneer je slecht eet zul je nooit een strakke buik krijgen

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download het Fitstation Voedingsprotocol

Een drijfveer om te beginnen met afvallen

Een abonnement cadeau krijgen voor de sportschool, omdat je vriend je graag slanker ziet, een nieuwe trainingsbroek van je moeder, want je bent wel een beetje aangekomen de laatste tijd. Allemaal goed bedoelde pogingen om eigenlijk te zeggen, verander iets aan jezelf. Nu kun je nog wel de stap zetten richting de gym, je nieuwe broek aantrekken en op een paar apparaten gaan staan, vind je dit echter zelf ook leuk? Ga jij naar de gym omdat je dit zelf graag wil of omdat iemand anders dit wil? Intrinsieke motivatie is de meest belangrijke factor. Als je echt zélf graag iets wil bereiken, dan gaat jou dit lukken. We zeggen niet dat dit geen lastig proces is, want dat is het, het gaat erom, wil jij dit proces met jezelf aan gaan? Ben jij bereid om alles op alles te zetten om jouw doelen te behalen? Zijn de antwoorden twee keer ja? Gefeliciteerd, dan ben jij echt gemotiveerd om met jezelf aan de slag te gaan en kunnen we door naar de volgende stap.

Het nut van een stappenplan

Afvallen opzich is nogal een breed doel. Het is handig een plan voor jezelf te maken met een hoofddoel en tussendoelen. Je wilt graag afvallen, ok, heel goed, hoeveel wil je afvallen? In welke periode wil je dit bereiken? Hoe wil je dit bereiken? Heb je nagedacht over hoe je je voeding gaat aanpassen? Hoeveel je wilt gaan trainen? Waar je wilt gaan trainen en wat? Heb je begeleiding nodig of kun je dit zelf? Allemaal belangrijke punten om op te nemen in een plan. Wanneer je het hoofddoel in tussendoelen opdeelt, is het ook makkelijker om je doelen te behalen. Je stappen zijn immers kleiner, waardoor je makkelijker succes behaalt. Successen behalen geeft een goed gevoel en dit zorgt er weer voor dat je motivatie krijgt, motivatie om door te gaan richting je einddoel.

Voeding en dán pas training

Wanneer je een plan hebt gemaakt, wordt het tijd om er mee aan de slag te gaan. Je kunt je nog zo suf trainen, als jij een slecht voedingspatroon hebt, zul je merken dat je niet je gewenste resultaten zult behalen. Waarom? De regel is vrij simpel, wanneer je meer energie verbrandt dan je inneemt, zul je afvallen. Veel mensen denken dat het weigeren van koolhydraten de sleutel is tot succes of zo min mogelijk calorieën eten of alleen maar sla eten. Niets van dit alles is waar. Al eet je 3 zakken chips, maar je hebt 1500 kcal. tot je genomen, dan nóg zul je afvallen. Natuurlijk zijn dit niet de gevarieerde en voedzame voedingsstoffen waar je lijf op zit te wachten, echter gaat het puur om de inname van energie. Handig is natuurlijk om je lijf te voorzien van zoveel mogelijk voedzame voedingsstoffen. Wanneer je veel traint en je lijf dus energie vraagt, is het noodzakelijk dat je je gevarieerd en voedzaam eet. We delen maaltijden in in macro – en micronutriënten. Je macro’s bestaan uit koolhydraten, eiwitten en vetten. Je micro’s uit vitaminen en mineralen. Er zijn tal van schema’s online te vinden welke je kunnen helpen met het bepalen van je calorie budget en de indeling van je macro’s. Uiteraard is dit ook weer afhankelijk van je doelen. Als je enigszins ervaren bent, is MyFitnessPal een handige app, waarmee je je calorieën kan tracken en waarmee je je macro’s kunt indelen. Alles wat je eet en drinkt, kun je in deze app bijhouden en deze monitort dan netjes je vooruitgang. Ben je totaal niet bekend met dit alles en heb je geen idee waar je moet beginnen, dan is het handig een deskundig iemand in de arm te nemen, die je hierbij kan helpen. Vaak lopen deze mensen gewoon in je gym rond, dus dat maakt de stap om dit te regelen al een stuk kleiner.

Doe wat werkt voor jou

Elk persoon is uniek, wat voor de één een prachtplan is, kan voor de ander echt helemaal niet werken. Wanneer je besluit om een proces als deze aan te gaan, is het heel belangrijk om je vooral op jezelf te focussen. De één is 2 meter lang en heeft 2700 kcal. per dag nodig, de ander is 1.70 m. en heeft voldoende aan 1500 kcal. per dag. De één heeft een snelle stofwisseling, de ander een langzame. Vind uit welk schema voor jou het beste werkt, geef je lichaam ook de tijd om aan deze verandering gewend te raken, dit gaat namelijk niet van de ene op de andere dag. Ineens eet je anders, je traint veel meer. Gun vooral jezelf ook de tijd. Raak niet in de stress wanneer je een week aan het klooien bent en je het gevoel hebt dat je er niks van bakt, geef dan vooral niet op. Houd in je achterhoofd dat het een proces is, welke nog alle kanten op kan gaan.

Gedragingen omzetten in gewoontes

Wees je er vooral van bewust dat een hoofdonderdeel van dit proces ‘gewoonte’ is. Gezond eten en trainen kunnen we allemaal, het gaat erom, hoe ga je beiden op zo’n manier inpassen in je leven zodat het ook echt een gewoonte gaat worden?
Niemand kan alleen maar gezond eten en nooit eens zondigen, dat bestaat niet en dat zou ook niet goed zijn. Iedereen heeft zo nu en dan behoefte aan een lekker stukje chocolade, een stuk pizza, patat en kroket, noem maar op. Het gaat erom, maak jij er een gewoonte van om elke dag een beetje te snoepen, maar passend binnen jouw caloriebudget? Of pas jij 1 cheat day in op zaterdag. Welke gewoonte maak je hiervan?
Zo maak je er ook een gewoonte van om te gaan trainen, om je maaltijden voor te bereiden, om anders om te gaan met voeding en drank op feestjes, met reacties van mensen, je zult merken dat je er na verloop van tijd helemaal niet meer bij stil staat. Dan zijn je gedragingen omgezet in gewoontes. Alleen op deze manier kun je je levensstijl veranderen en kun je deze levensstijl vooral volhouden.

Wanneer je slecht eet zul je nooit een strakke buik krijgen

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download het Fitstation Voedingsprotocol

Vond je de informatie nuttig? Laat dit dan weten via een reactie en deel deze pagina met anderen 🙂

Categorieën: Afvallen

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *