fbpx

Je hebt eindelijk de stap gewaagd om aan een fittere versie van jezelf te gaan werken en dan ineens staat het weekend voor de deur. Een weekend met veel eten. Het weekend dat vaak vol met verleidingen zit; lekker lunchen overdag, daarna gezellig een borrel, hapje eten en misschien ook nog wel op stap. Bij stappen en gezelligheid hoort vaak een glaasje alcohol of één, twee, drie en wie weet wel meer.

Wanneer je slecht eet zul je nooit een strakke buik krijgen

 

Wil je dit voorkomen?

>> Vraag gratis online consult aan

Genieten en beheersen

De meeste mensen zijn vrij in het weekend en genieten dan graag van lekker veel eten en drinken, weinig of niet sporten en vaak ook minder slaap. Wanneer je werkt aan een fittere versie van jezelf, is het weekend een grote uitdaging en kan het weekend voor jou nogal wat stress met zich mee brengen. Je wil je namelijk graag aan je plan houden, maar eigenlijk wil je ook graag genieten. Genieten en controle houden, dat klinkt als een onmogelijke opgave, maar dat is het niet. Er is een aantal belangrijke punten die je voor jezelf moet onthouden; afspraken maken met jezelf, plannen en de 80/20 regel.

Weekend met veel eten

Voordat je het weekend ingaat is het belangrijk met jezelf afspraken te maken. Je wil genieten en je wil controle houden, dan zorg je er dus voor dat je van allebei een beetje doet. Het is niet nodig om overmatig veel te eten of overmatig veel te drinken. Genieten kan ook wanneer je van alles een beetje neemt, zo hoef je jezelf niets te ontzeggen, maar ga je ook niet over de schreef. Ditzelfde geldt voor sporten en slapen, je hoeft geen uren in de gym te staan of tot middernacht in de kroeg te hangen, een uurtje in de gym of een avondje uit tot 1 of 2 uur is ook prima. Plan het weekend voor jezelf in. Plannen is erg belangrijk omdat je op deze manier weet waar je aan toe bent. Als jij plant om op zaterdagochtend te gaan sporten, dan doe je op vrijdagavond rustig aan. Het andere weekend draai je dit bijv. om en ga je op zondagochtend sporten, zodat je op vrijdagavond iets kunt doen. Je weekenden zijn op deze manier ingepland, maar bieden toch ook weer ruimte voor spontane dingen omdat je je niet aan een vast schema houdt. Dan hebben we de 80/20 regel, deze regel heeft te maken met portiecontrole. 80% van wat jij eet en drinkt, zijn gezonde en voedzame dingen, 20% mag je zelf indelen. Een lekker belegd broodje tijdens de lunch hoeft niet per sé slecht te zijn, hier zitten heus wel voedzame keuzes tussen. Een fles wijn hoeft niet helemaal leeg, hier kun je prima van genieten als je er 2 glazen uit drinkt.

Concrete voorbeelden

Natuurlijk delen we graag concrete voorbeelden met je, zodat jij zonder angst en mét een goed plan je weekend in kunt gaan. Zoals we hierboven al aangaven zijn er tegenwoordig tal van goede en gezonde keuzes en ben je echt niet meer alleen maar aangewezen op een vette tosti of een bak nacho’s met kaas. Denk bijv. eens aan een rijk gevulde salade of een broodje met bijv. kip en pesto. Borrelhapjes zijn er tegenwoordig ook in veel gezondere versies, veel eetcafés en restaurants gaan mee in gezonde en verantwoorde snacks. Tijdens het avondeten kun je natuurlijk altijd vragen om minder rijst, aardappeltjes of friet. De wijn of het bier houd je bij 2 glazen en wissel je vooral af met een spa blauw. Toetjes zijn er om op te eten, toetje delen bijvoorbeeld? Natuurlijk zul je heus niet altijd buiten de deur eten in het weekend. Ook thuis is het handig gezonde keuzes af te wisselen met minder gezonde keuzes. Eet bijv. niet een hele zak chips leeg, maar maak een bakje voor jezelf. Hetzelfde kun je doen met chocolade. Ben je slecht in maat houden? Dwing jezelf er dan toe door kleine verpakkingen te kopen, die bestaan ook! Denk maar eens aan kleine zakjes chips of kassaformaat chocoladerepen. Ook met alcohol of frisdrank kun je dit natuurlijk doen, er bestaan kleine flesjes en blikjes en dit is erg handig voor portiecontrole. Nu vraag je je misschien af, wat als ik op een feestje sta en er enorme keus is aan hapjes en drankjes? Probeer ook hier een maximum aantal met jezelf af te spreken, een handje hapjes of twee en bijv. twee glazen alcohol. Tussendoor kun je spa rood of spa blauw drinken. Je zult zien dat je hier best snel aan kunt wennen, voordeeltje is ook nog dat je de volgende dag geen kater hebt en dus lekker fris en fruitig bent.

Wat te doen met saboteurs

Saboteurs zijn de mensen om jou heen die jou niet  steunen in je plan. De mensen die het eigenlijk maar onzin vinden wat jij doet, want jij bent toch helemaal niet dik? En joh, doe eens gezellig. Bij deze mensen zou je eigenlijk ver uit de buurt moeten blijven, maar wat als deze mensen je ouders zijn of iemand anders uit je familie of een goede vriend of vriendin? Omdat jij anders bent of doet dan de rest, krijg jij te maken met dit soort opmerkingen. Dit kan in het begin even lastig zijn, echter probeer jezelf daardoor niet te laten ontmoedigen. Meestal zijn de mensen die dit zeggen eigenlijk jaloers op het feit dat jij het roer omgooit, want eigenlijk zouden zij dat ook wel willen, maar toch doen ze het niet. Om zichzelf een beter gevoel te geven proberen ze jou van je plan af te laten wijken. Probeer dit te negeren en voel vooral niet de behoefte om je nader te verklaren, dit is jouw keus en jouw plan! Je zult zien dat de saboteurs op den duur bewondering voor jou gaan krijgen en wanneer de resultaten daar zijn, zullen ze jou om advies gaan vragen omdat ze eigenlijk zelf ook iets willen veranderen.

En dan is het weer maandag

De maandag is er weer! Je weekend is voorbij en je moet weer strak in het gareel. Hoe pak je dit op? Doordeweeks is het vaak makkelijker om je aan je plan te houden, omdat je meer structuur en ritme hebt dan in het weekend. Het gaat erom hoe jij je week indeelt en hoe jij je proces aangaat. Voor de een geldt doordeweeks strak en in het weekende de teugels laten vieren, voor de ander betekent dit elke dag een beetje genieten. Het mooie van dit proces is dat je kan doen wat werkt voor jou!

Wanneer je slecht eet zul je nooit een strakke buik krijgen

 

Wil je dit voorkomen?

>> Vraag gratis online consult aan

Vond je de informatie nuttig? Laat dit dan weten via een reactie en deel deze pagina met anderen 🙂

Categorieën: Gezond eten

1 reactie

Janet · 26 september 2017 op 18:09

Die 80/20 regel moet ik onthouden.. Ik ben namelijk zelf vaak de saboteur!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *