bestaat niet..

Say what..? Calorieën tellen bestaat niet?! Echt wel denk je zeker, want jij hebt Myfitnesspal of een andere app die dat voor jou bijhoudt. Of nog beter, jij leest alle voedingswaardes op de achterkant van de verpakkingen en berekent hoeveel je dagelijks binnen krijgt. Als je er zo over denkt zou ik heel snel verder lezen 😉

Wanneer je slecht eet zul je nooit een strakke buik krijgen

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download het Fitstation Voedingsprotocol

Bij fit en slank worden denken we aan sporten, aan weinig eten en aan calorieën tellen. De meeste mensen krijgen visioenen van hongerige dagen, kommen met sla en en voornamelijk een heel saai leven, geen etentjes, geen hapjes en drankjes, want daar komen de calorieën bij kijken. Wanneer je je wat meer verdiept in deze materie, zul je merken dat het zo erg en zo saai nog niet hoeft te zijn. Het is het algemene beeld dat men heeft, omdat dat de verhalen zijn die men kent. Gelukkig wordt er tegenwoordig steeds meer gedeeld op social media over het feit dat fit en gezond worden helemaal niet zo ingewikkeld is en dat het eigenlijk juist heel leuk is.

Je voeding tracken, hoe nauwkeurig is dat eigenlijk?

Wanneer je met een plan start om je voedingspatroon aan te passen, wordt er vaak van je verwacht dat je gaat bijhouden wat je eet, oftewel dat je je voeding gaat tracken en dus je calorieën tellen. Er bestaan tal van apps waarmee je je voeding kan bijhouden. De apps hebben functies om etiketten te scannen en om je voeding met de hand in te voeren. Op deze manier rekent de app uit hoeveel calorieën jij tot je hebt genomen en wanneer je dus aan je max zit. Op deze manier kun je bijhouden hoeveel je gemiddeld per dag eet.

Ik heb nog 387 calorieën over

Hoe nauwkeurig zijn deze apps? Er zal altijd wel een bepaalde mate van afwijking in zitten. Daarbij, hoe nauwkeurig zijn de etiketten op verpakkingen? Is de 100 gram kip die je eet wel echt 187 calorieën? Ze zeggen dat een reep Twix 200 calorieën is, maar is deze reep Twix niet nét wat groter dan die andere? Wanneer jouw app met een groene kleur aangeeft dat je nog 387 calorieën over hebt vandaag is het makkelijk om te denken: “ik mag nog wat eten”. Ik bewonder het vertrouwen in apps, waar mensen willekeurig kunnen invoeren hoeveel calorieën een voedingsmiddel bevat. Als ik nu invoer in dezelfde app die jij gebruikt, dat een frietje van de snackbar 387 calorieën bevat, eet je die dan vandaag nog? Alles komt uiteindelijk neer op een schatting. Natuurlijk is het handig om een schatting te maken van wat je eet, om ongeveer te weten of je op de goede weg zit, maar is het niet veel prettiger als je je doelen kan bereiken zonder dit te doen? Zijn er geen andere manieren?

De handpalm methode

Jazeker, die zijn er. Zo bestaat er de handpalm methode. Deze methode, het woord zegt het al, geeft jou de mogelijkheid om je voeding te meten door middel van je handpalm. De grootte van je handpalm past bij de grootte van jouw lijf, immers een klein persoon heeft kleine handen en een groot persoon heeft grote handen. Zolang je je handpalm als maatstaf gebruikt, kun je dus nooit teveel eten. In principe zorg je ervoor dat je elke maaltijd indeelt in koolhydraten, eiwitten en vetten. Bijv. groenten: 2x open handpalm, eiwitten: 1x open handpalm en vetten: 1x gesloten handpalm. Bij mannen kan dit net wat meer zijn, gezien hun caloriebudget wat hoger ligt dan die van vrouwen. De handpalm methode geeft je altijd de juiste richtlijn, aangepast op jouw lichaam. Elke dag calorieën tellen is niet langer nodig en je hebt je meetmaatje altijd bij de hand.

Alles draait om de balans

Om fit te worden is het dus helemaal niet nodig om eindeloos calorieën te gaan tellen en je dood te stressen als je erover heen zit. Immers, zo nauwkeurig is het niet en dat zal het ook nooit worden. Fit en gezond worden is een keuze die je maakt, echter moet het wel een levensstijl worden, eentje die jij kan volhouden. Niemand is op deze aardbol gekomen om alleen maar sla en groenten te eten en nooit eens iets lekkers, dat bestaat gewoonweg niet. Iedereen heeft een keer trek in iets lekkers, trek in suiker, sterker nog, je lijft heeft ook suikers nodig (de goede dan) om brandstof binnen te krijgen. We willen van niemand een caloriejunkie maken, dat zou een behoorlijk obsessief leven worden en dat is nou niet bepaald het leven waar je op zit te wachten. Een fit en gezond leven kan écht een heel leuk leven zijn, echter moet je de juiste keuzes maken. Door de juiste keuzes te maken, houd je genoeg ruimte over om ook te kunnen genieten. De gemiddelde persoon heeft dan ook echt niet veel meer nodig dan balans, om fit en gezond te worden, want dat is uiteindelijk waar het om draait. De 80/20 regel, we hebben ‘m al eerder genoemd, is en blijft key. Consistentie is de sleutel tot succes, eet gezond, beweeg regelmatig en snoep af en toe en er is in feite niets aan de hand. Ben je een keer over de schreef gegaan? Ga gewoon verder met waar je gebleven was. Genieten van het proces is enorm belangrijk, je doet dit voor jezelf en voor niemand anders, maak het dan ook zo leuk mogelijk voor jezelf.

Wanneer je slecht eet zul je nooit een strakke buik krijgen

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download het Fitstation Voedingsprotocol

Vond je de informatie nuttig? Laat dit dan weten via een reactie en deel deze pagina met anderen 🙂

Categorieën: Afvallen

9 reacties

Lodi · 9 september 2017 op 09:41

Duidelijk! Ik werk binnen mijn praktijk ( gewichtsconsulent) ook niet met calorieën tellen. Ik vind de 80/20 methode mooi en prima vol te houden. Afvallen is tenslotte geen straf.

    Lorenzo Karg · 11 september 2017 op 14:53

    Afvallen in inderdaad geen straf en zou ook niet zo moeten worden gezien!

Janet · 9 september 2017 op 10:00

Ik ken mensen die calorieën tellen en dat vind ik eigenlijk best triest om te zien hoe sommige mensen hier zo obsessief mee bezig kunnen zijn. In mijn ogen zijn er andere, betere manieren om af te vallen.

Maargy · 9 september 2017 op 10:18

Ik heb geen geduld voor het tellen van calorieën en vaak ook niet mijn bril bij de hand om de etiketten te lezen haha 🙂 Gewoon de porties een beetje halveren, niet snaaien, veel water en minder zemeel produkten, werkt voor mij prima. Ik had nog nooit gehoord van de handpalm methode?! Wat grappig, voor mezelf misschien niet zo’n goed idee want ik heb best grote handen!

    Lorenzo Karg · 11 september 2017 op 14:54

    Wat je zegt, gewoon de porties halveren 🙂 de handpalm methode is inderdaad een leuke. Misschien inderdaad voorzichtiger zijn als je grote handen hebt 😉

Giulia · 9 september 2017 op 10:53

Zo is het maar net. Calorieën tellen is zo obsessief en ja, het kan helpen, maar houd je dat je hele leven vol? Eerlijk is eerlijk, ik heb nog nooit een 80-jarige zien tellen.. 80/20, balans, gezond verstand – dat is voldoende!

Laura | I scream beauty · 9 september 2017 op 11:18

Erg interessant, ik ben veel met voeding bezig!

Eva · 9 september 2017 op 12:58

Ik ben ook echt niet van het tellen van calorieen, volgens mij werkt dat ook niet echt lekker. Ik ben zelf meer van het letten op de porties en gezonde keuzes maken. En vooral veel variaties.

Chantal Janssen · 9 september 2017 op 20:10

Interessant om de diverse technieken te lezen. Nu heb ik het niet nodig, maar tijdens de pubertijd was dit wel anders! Nu heb ik een goede balans in mijn voeding, snak momenten en sport.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *