• Tegenwoordig zijn we steeds bewuster bezig met onze gezondheid. We kijken naar onze voeding, we sporten meer, we zijn onze levensstijl opnieuw aan het inrichten. Naast dat het misschien een hype aan het worden is, waar we natuurlijk niet in door moeten slaan, is het ook een hele goede ontwikkeling. Met al het bewerkte voedsel (en drinkwaren) dat er tegenwoordig op de markt te vinden is, is het niet zo gek dat we zoeken naar alternatieven. Er zijn tal van manieren en methoden om je voeding aan te passen, vandaag bespreken we vegetarisme en veganisme. Wat houden beiden in? En waarom zouden we vegetarisch of veganistisch worden?

    Wanneer je slecht eet zul je nooit een strakke buik krijgen

     

    Wil je dit voorkomen?

    >> Download het Fitstation Voedingsprotocol

    Vegetarisch zijn is…

    Vegetarisch eten houdt in dat je geen vlees, vis of gevogelte eet. Zo’n 4,5% van de Nederlandse bevolking eet vegetarisch en dit aantal blijft maar groeien. Vegetariërs eten wel dierlijke producten zoals zuivel en eieren. De voedingsstoffen die ze missen uit vlees, kunnen worden vervangen door vleesvervangers, groenten, fruit en peulvruchten.

    Redenen om vegetariër te worden

    Steeds meer mensen kiezen er voor om vegetarisch te eten. Mensen hebben uiteraard verschillende redenen om vegetariër te worden. De een kan er niet tegen dat dieren worden gedood en dat zij daar het vlees van eten, de ander doet het uit gezondheidsoverwegingen of geloof en weer een ander vindt dat het milieu er onder te lijden heeft. Allemaal uiteenlopende redenen om vlees, vis en gevogelte te laten staan.

    Soorten vegetarisme

    vegetarisch lacto-ovo

    De meeste mensen denken dat vegetarisme inhoudt dat je gewoon geen vlees eet, maar niets is minder waar. Binnen het vegetarisme zijn verschillende soorten aan te duiden. Het ligt er ook aan wat je beweegredenen zijn om vegetarisch te worden, dit heeft weer invloed op de producten die je wel of niet eet. Zo eten sommige mensen geen vlees, maar wel vis, of wel vlees en geen eieren en melk- en kaasproducten. Als je vegetariër wordt omdat je gezonder wilt eten en minder groeihormonen en andere chemische stoffen binnen wil krijgen, dan eet je vaak nog wel eieren, melk- en kaasproducten. Soms ook nog wel vis, omdat vis als gezond wordt beschouwd. Als je echter tegen de manier bent waarop vee wordt gehouden en/of je bent tegen overbevissing van de zee, dan zul je geen vlees en vis eten en waarschijnlijk ook geen eieren, melk- en kaasproducten. Ook zijn er mensen die best vegetarisch willen eten, maar die echt niet zonder melk of vis kunnen. Iedereen heeft zo zijn eigen beweegredenen om iets wel of niet te eten. Hieronder zullen we dieper in gaan op de verschillende soorten vegetarisme.

    Lacto-ovo vegetariër
    Dit is iemand die geen vlees, vis of gevogelte eet, maar wel eieren, melk en kaas. De meest voorkomende vegetariër. De lacto-vegetariër in deze soort eet wél melk- en kaasproducten, maar geen eieren. Dan is er nog de ovo-vegetariër, die eet juist géén melk- en kaasproducten en wél eieren.

    Pescotariër en Pollotariër

    Een pescotariër eet geen vlees, gevogelte en zuivel, maar wel vis. En een pollotariër eet juist geen vlees, vis en zuivel, maar wel gevogelte, en dan voornamelijk kip. De redenen om wel vis en/of kip te eten zijn vaak uit gezondheidsoverwegingen. Vis en kip zijn allebei goed voor je, vooral vette vis.

    vegetarisch pescotarier

    Veganist

    Veganisme is ook een vorm van vegetarisme. Een veganist eet helemaal geen dierlijke producten. Een veganist eet voornamelijk groenten, fruit, noten, granen en peulvruchten. Dus geen vlees, vis of gevogelte en ook geen eieren, melk- en kaasproducten. Op deze soort gaan we straks uitgebreider in.

     Fruitariër en Raw Food-aanhanger

    Deze categorie vegetariër is een niet veel voorkomende. Een fruitariër eet alleen fruit en noten, alles waar een plant voor gedood moet worden, eet hij niet. Alleen van de planten waarvan de vruchten geplukt kunnen worden. De redenatie voor deze soort van vegetarisme is dat deze manier het meest in balans is met de aarde en de natuur.

    Een Raw Food aanhanger eet alleen maar rauw voedsel. Hieronder verstaan we groentes, fruit, noten en peulvruchten. Zij zijn van mening dat de voedingswaarde verdwijnt door eten te koken. Door koken verliezen de meeste groentes inderdaad een deel van hun voedingsstoffen, maar lang niet alles.

     Flexitariër

    Deze laatste vorm is zoals het woord al aangeeft, een wat flexibelere vorm van vegetarisme. Iemand die flexitarisch is, eet wel alles, maar kiest er bijv. bewust voor om niet elke dag vlees, vis, gevogelte of eieren, melk- en kaasproducten te eten. Mensen met bepaalde intoleranties voor één of meerdere van deze groepen, moeten deze keuzes soms wel maken.

    De voor- en nadelen van vegetarisme

    Vegetariër zijn heeft zeker een heleboel voordelen, zowel voor de mens als voor het milieu. Zo hoeven heel wat minder dieren geslacht te worden, de uitstoot van broeikasgassen wordt minder omdat veel veehouderijen bijdragen aan de uitstoot van broeikasgassen, minder boskappingen door minder veevoer wereldwijd, meer eten voor de mens, de grond die immers gebruikt wordt voor veevoer kan gebruikt worden voor het groeien van gewassen. Voor de mens zelf hebben veel wetenschappelijke studies bewezen dat het eten van bewerkt vlees de kans op ziektes als obesitas, diabetes en kanker kan vergroten. Het is dus inderdaad gezonder wanneer je minder of geen van deze producten eet.
    Wat de nadelen betreft, moet je goed kijken naar wat je wel en niet mag eten. Wanneer je vlees, vis en gevogelte of zelfs ook eieren, melk- en kaasproducten uit je voedingspatroon haalt, mis je een heleboel voedingsstoffen die wél goed voor je zijn. Het is dus zaak om erop te letten dat je deze voedingsstoffen op een andere manier binnen krijgt. Zoek dus goed uit welke producten hier wél aan bijdragen. Daarbij kunnen supplementen een handige extra bron (dus niet vervangend) van vitamines en mineralen leveren.

    Vegetarisme en een sportieve levensstijl

    Wellicht dat bovenstaande je al een beetje geïnspireerd heeft om ook vegetarisch te worden. Gaat dit eigenlijk samen met een sportieve levensstijl? Het antwoord is ja.
    Bij duursporten zoals een triatlon, duurloop of wielrennen zijn koolhydraten essentieel. Koolhydraten zitten hoofdzakelijk in granen, aardappelen, rijst, peulvruchten en deegwaren. Een vegetarisch voedingspatroon bevat doorgaans veel koolhydraten, dus de de duursporters zijn gedekt.
    De krachtsporters, denk aan sporten zoals sprinten, turnen, boksen en gewichtheffen, hebben voornamelijk veel eiwitten nodig in hun voedingspatroon. Voldoende eiwitten zijn te halen uit granen, peulvruchten, sojaproducten, noten, eieren en (magere) zuivelproducten. Ook deze producten komen ruim voor in een vegetarisch dieet. De krachtsporters zijn bij deze ook gedekt en kunnen prima hun sport combineren met een vegetarisch dieet. In het algemeen geldt dat zowel duur- als krachtsporters vaak meer dan gemiddeld eten, omdat ze hun energie ergens vandaan moeten halen. Op deze manier krijgen ze makkelijk de extra hoeveelheid koolhydraten en eiwitten binnen. Wat vitamines en mineralen betreft, deze kunnen gemakkelijk uit de producten worden gehaald die je nog wel kunt eten, bovendien kan er een beroep worden gedaan op de extra supplementen.
    Bekende vegetarische topsporters zijn Maarten Tjallinga (wielrenner) en Alberto Contador (tennisser). Contador liep eens een vergiftiging op door besmet vlees en was er daarna helemaal klaar mee. Beide sporters halen hun energie uit o.a. pasta, groenten, aardappelen en rijst.

    Wat is veganisme?

    veganistisch

    We hebben het hierboven al deels beschreven, maar gaan er in dit gedeelte even wat dieper op in. Een veganist is iemand die geen vlees, vis of gevogelte eet, maar ook geen eieren, melk- en kaasproducten. Een veganist eet groenten, fruit, noten, granen en peulvruchten. Een veel gehoorde term is ook wel ‘plant-based’, oftewel gebaseerd op plantaardige producten. Ook voedingsmiddelen waarin de ‘verboden’ producten zitten, worden niet gegeten, zoals bepaalde olieën of bijv. mayonaise (gemaakt van ei).

    Bij veganisten denk je alleen aan voeding, echter ook gebruiken zij ook geen voorwerpen die van dierlijke producten zijn gemaakt, zoals leer en wol.

    Redenen om veganist te worden

    Veganisten zijn met name tegen dierenleed. Zij willen geen voedsel eten waar dieren voor gedood moet worden en ook gebruiken zij geen producten die van dieren zijn gemaakt. Zij geloven erin dat je genoeg hebt aan voedsel en producten die uit de natuur komen. Groenten en fruit, noten, granen en peulvruchten zijn voldoende om de mens van energie, vitamines en mineralen te voorzien. Daarbij hebben we ook geen leer en wol nodig, maar kunnen we net zo makkelijk producten maken van bijv. katoen (afkomstig van de katoenplant).

    Steeds meer mensen worden zich er ook van bewust dat meer dan 70% van alle landbouwgrond wordt verbruikt om veevoer op te zetten, zij zijn nodig voor de productie van eieren, melk- en kaasproducten. Als we al deze landbouwgrond in zouden kunnen zetten voor de voedselproductie ten behoeve van directe menselijke consumptie, dan zouden heel wat meer mensen in deze wereld te eten kunnen krijgen. Veganisme kan dus bijdragen aan het terugdringen van de honger die heerst in deze wereld.
    Wat het milieu betreft, draagt de productie van veehouderijen voor 18% bij aan de totale uitstoot van broeikasgassen (CO2 en methaan). We weten allemaal dat broeikasgassen enorm slecht zijn voor de aarde en dat ze het gat in de ozonlaag groter maken. Indirect zorgt veganisme er dus voor dat de opwarming van de aarde trager gaat, omdat de productie van veehouderijen naar beneden wordt bijgesteld. ‘
    Voor de eigen gezondheid kiezen mensen ervoor om zich te beperken tot een gevarieerde plantaardige voeding, omdat deze voeding alle voedingsstoffen biedt die je als mens nodig hebt. Steeds meer onderzoek wijst uit dat je door (meer) plantaardige voeding te eten, het risico op hart- en vaatziekten, sommige soorten kanker, diabetes type 2 en obesitas verkleint.

    De voor- en nadelen van veganisme

    veganistisch en supplementen

    Veganistisch eten heeft veel voordelen voor je lichaam;
    Je eet meer groente en fruit, dit is voor veel mensen soms best lastig om in hun voedingspatroon te verwerken. Binnen een veganistisch voedingspatroon bestaan weinig verzadigde vetten, dit is beter voor je hart en vaten. Ook zorgt dit ervoor dat je makkelijker gewicht verliest. Een veganistisch voedingspatroon verlaagt het risico op bepaalde ziektes, zoals we hierboven al aangaven.
    Natuurlijk bespreken we ook de nadelen van een veganistisch patroon. Gezien veganisme een heleboel producten schrapt, is het best lastig om een gezond en gebalanceerd voedingspatroon samen te stellen. De kans op tekorten van bepaalde voedingsstoffen is relatief groot voor veganisten. Veel mensen snappen niet wat veganisme inhoudt, dit kan leiden tot vervelende discussies. Ook is het niet in alle restaurants mogelijk om een veganistische maaltijd te krijgen. Uiteraard zijn deze steeds meer in opkomst, echter de laatste twee punten zijn voor de lacto-ovo vegetarische mensen een stukje makkelijker.

    Veganisme en een sportieve levensstijl

    veganistisch en trainen

    Bij een veganistische leefstijl moet er op gelet worden dat de verhouding voedingsstoffen en mineralen op peil zijn. Dit is erg belangrijk om er voor te zorgen dat er op de langere termijn geen tekorten ontstaan. Dit geldt uiteraard ook voor vleeseters. Wat kan helpen is het samenstellen van een voedselbox en deze te laten bezorgen. Kijk hier wat voor jou geschikt is.

  • Veel veganisten houden van sporten, dus het is wel degelijk bewezen dat deze leefstijl samen gaat met een sportieve leefstijl. Koolhydraten en eiwitten, zoals we dat al eerder hadden uitgelegd, zijn erg belangrijk. Omdat je als veganist geen eieren, zuivelproducten, vlees, kip en vis eet, is het belangrijk dat je deze voedingsstoffen haalt uit bijv. peulvruchten, groene bladgroenten, noten en sojaproducten. We gaan in deze alinea iets dieper in op de voeding, omdat veganisten minder keus hebben dan de standaard vegetariër. Eiwitten, ijzer, vitamine B12 en calcium, zijn voedingsstoffen die je als veganist extra in de gaten moet houden.Eiwitten zijn te halen uit granen, zoals pasta en rijst, brood en noten en peulvruchten zoals bonen en linzen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan havermoutpap en sojamelk of volkoren brood met pindakaas of hummus.
    Om de ijzervoorraad op peil te houden is het belangrijk om volkoren producten te eten en bijv, broccoli en ijzer, dit zijn belangrijke bronnen van ijzer. Ook producten als linzen en appelstroop bevatten relatief veel ijzer.
    Vitamine B12 is lastig te verkrijgen uit andere producten dan dierlijke producten. Voor veganisten is het dus zaak hier een supplement voor te nemen, op deze manier krijg je de vitaminen toch binnen.
    Goede bronnen van calcium zijn noten en peulvruchten. Omdat veganisten helemaal geen zuivelproducten eten of drinken, is het van belang om in plaats hiervan soja rijke producten te nemen en extra bladgroenten, om tekorten te voorkomen.

    Ook bij de veganisten noemen we graag nog even twee veganistische topsporters, Patrick Baboumian (sterkste man van Duitsland) en Mike Tyson (bokser).

    Wanneer je slecht eet zul je nooit een strakke buik krijgen

     

    Wil je dit voorkomen?

    >> Download het Fitstation Voedingsprotocol

    We hopen dat je nu meer geïnformeerd en geïnspireerd bent over deze twee voedingspatronen. Zoals je hebt kunnen lezen is alles mogelijk, als je maar wil.

  • Vond je de informatie nuttig? Laat dit dan weten via een reactie en deel deze pagina met anderen 🙂

Categorieën: Gezond eten

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *