Gezond koekje?

GEWICHTSVERLIES ANALYSE

Deze snelle analyse toont jou binnen 2 minuten de 3 cruciale stappen voor blijvend gewichtsverlies die je per ongeluk over het hoofd hebt gezien ...

Page content

article content

Hoe kom ik van mijn buikvet af?

Vraag je aan 100 mensen in de fitness waarom ze sporten dan krijg je minstens 90 keer hetzelfde antwoord: “ik begon toch een buikje te krijgen”. Dat vet op en rond die buik verliezen staat met stip op nummer 1 bij de redenen waarom mensen gaan sporten.

Helaas is er voor zo’n vaak voorkomende ergernis ontzettend veel foute informatie op het internet terug te vinden. Niet alleen op het internet overigens: een ongelofelijk hoog aantal sporters lijkt ervan overtuigd dat je dat buikje kwijt kunt raken door specifieke buikspieroefeningen te ondernemen. Een fout idee en één van de redenen waarom het dringend tijd is om alle informatie even op een rij te zetten.

Hoe kom je van je buikvet af?

Plaatselijk vet verliezen? Onmogelijk!

Ongeacht wat mensen je wijs proberen te maken: het is absoluut niet mogelijk om plaatselijk vet te verliezen. Kamp je met vet rond de buik? Dan gaan 500 sit-ups per dag alleen dat probleem niet verhelpen. Het lichaam bepaalt zelf hoe vet verdeeld wordt en dat is in de regel vrij egaal. Kamp je met vet rond de buik dan is het dus geen optie om specifiek je buik te trainen.

Dat betekent echter ook dat het populaire idee dat buikvet als laatste verdwijnt ook niet klopt. Vet verlies je over je hele lichaam geleidelijk aan. Wat wel klopt is dat de buik vaak het meeste vet heeft en het aldus langer duurt voor de buik er even strak uitziet als andere lichaamsdelen.

De buik ziet er vol uit omdat er nog meer te verliezen valt dan op andere plekken op het lichaam.

Rond de buik afvallen: de verschillen tussen mannen en vrouwen

Op zoek naar een manier om dat vet rond de buik kwijt te geraken?

Dan is een eerste belangrijke feit om rekening mee te houden het feit dat er een groot verschil bestaat tussen mannen en vrouwen. Zo ligt een aanvaardbaar vetpercentage bij vrouwen beduidend hoger dan bij mannen. Bij mannen worden buikspieren zichtbaar vanaf 12% en lager, terwijl dat bij vrouwen reeds vanaf 18% en lager is.

Is jouw doel een platte buik? Dan zijn de percentages om op te mikken 16% en lager bij de mannen, 22% en lager bij de vrouwen.

Bovendien slaan mannen en vrouwen vet eerder op andere locaties op. Bij een man slaat vet zich voornamelijk op de buik op. Terwijl bij vrouwen het vet zich op de buik, de heupen en de dijen opslaat. Goed nieuws voor de vrouwen zou je denken, maar het betekent ook dat vet op de buik kwijtraken voor vrouwen lastiger is dan voor mannen.

Een bijkomende reden hiervoor is dat het vrouwelijk lichaam automatisch meer vet opslaat met het oog op de vruchtbaarheid. Tijdens een zwangerschapsperiode wilt het vrouwelijk lichaam immers voldoende energie hebben opgeslagen voor de foetus. Het evolutionaire gevolg daarvan is dat vrouwen buikvet moeilijker kwijt kunnen geraken.

Hoe kom je van je buikvet af?

De oorzaken van dat buikje

Sommige mensen zijn van mening dat ze gezond leven en voldoende sporten en desondanks een buikje hebben hangen. Dat kan best zo zijn, maar de grootste oorzaken van vet rond de buik hangen toch samen met een ongezonde levensstijl. Om de belangrijkste oorzaken even op een rij te zetten:

  • Meer calorieën eten dan verbranden
  • Te veel bewerkte voeding eten
  • Te weinig bewegen
  • Aanhoudende stress

Het spreekt voor zich dat als je meer eet van je verbrandt jouw gewicht naar boven toe zal evolueren. Het gevaar bij deze oorzaak is dat veel mensen de slinger de andere kant uit laten slaan en drastisch hun inname van voedsel verminderen. Dit is niet gezond en niet de bedoeling.

Een goed evenwicht vinden is veel belangrijker dan drastisch verlagen. Ook bewerkt voedsel dat over het algemeen zeer rijk aan suikers is, zorgt voor extra vet rond de buik en door het hele lichaam. Niet toevallig eten de meest gezonde culturen ter wereld nauwelijks bewerkt voedsel.

Combineer je de voorgaande oorzaken met te weinig bewegen? Dan vraag je om problemen. Extra aandacht dient ook gegeven te worden aan aanhoudende stress. Aanhoudende stress verhoogt immers het niveau aan Cortisol in het lichaam. Dit is een hormoon dat vet gaat vasthouden en valt dan ook te vermijden.

Hoe kom je van je buikvet af?

Tips om buikvet kwijt te geraken

Hieronder een aantal tips om buikvet kwijt te raken.

Het begint bij de voeding

De grootste impact op die buik heeft voeding. Men schat zelfs dat tot 80% van het effect op vet kwijt raken te maken heeft met het voedingspatroon. Tracht dan ook zo veel mogelijk voedingsmiddelen te eten die de gouden combinatie in zich dragen van een hoge voedingswaarde met een verzadigd gevoel.

Neem in jouw patroon zo veel mogelijk natuurlijke producten op en matig ongezonde koolhydraten. Deze laatste groep vervangen door voedsel rijk aan gezonde koolhydraten, vetten en eiwitten is de sleutel tot een plattere buik. Vezelrijke rijst, brood en pasta, kipfilet, kwark, biefstuk, noten, groenten en fruit horen allemaal deel uit te maken van jouw nieuw voedingspatroon.

Verplaats het ontbijt

Het verplaatsen van het ontbijt naar een later tijdstip op de dag kan helpen in het bestrijden van een buikje. Het verlaagt je bloeddruk, versnelt het de vetverbranding en stimuleert de reparatie van cellen. Vind je het echt moeilijk om later op de dag te ontbijten? Ontbijt dan met eiwitten en gezonde vetten.

Train nuttig

Het vet rond de buik willen verbranden en dan 1000 crunches per dag doen. Je krijgt er misschien wel stevige buikspieren van, maar dat vet raak je er niet mee kwijt. De enige manier om dit te doen is door een calorietekort te creëren.

Zoek je naar de beste manier om die te verbranden? Dan is krachttraining veruit de beste optie. In tegenstelling tot met cardio verhoog je met krachttraining immers jouw metabolisme tot ver na de training zelf.

Gewichtsverlies Analyse

Voorkom de meest gemaakte fouten

Ontdek binnen 2 minuten de 3 cruciale stappen voor blijvend gewichtsverlies die je per ongeluk over het hoofd hebt gezien …

Slaap telt ook

Het belang van slapen wordt altijd en overal onderschat. Ook als je af wilt van het vet rond jouw buik is voldoende slaap belangrijk. Zonder deze nachtrust kan jouw lichaam alle nodige processen zoals vetverbranding niet optimaal in werking laten treden.

Komt nog eens bij dat bij een gebrek aan slaap het lichaam met een hongergevoel kampt en simpel te verleiden valt tot vreetbuien.

Vermijd stress

We zeiden het al even: stress zorgt ervoor dat je minder vet gaat verbranden en meer eten. Het hormoon cortisol dat bij langdurige stress de kop opsteekt is hier de grote dader van. De simpele tip is dan ook om aanhoudende stress te vermijden. Neem dan ook vaak genoeg even ontspanning doorheen de dag!

Even cheaten mag

Echt veel wilskracht hebben de meeste mensen niet. Net om die reden is dit een ontzettend effectieve manier om een dieet en sporten vol te houden: de alles-mag maaltijd. Deze maaltijd is een dag waarop je eet wat je wilt.

De enige regel is dat je niet meer dan het dubbele eet van normaal en dit maximaal één keer in de week doet. Een gouden tip is om de ochtend erna gelijk het ontbijt over te slaan nu je toch wat extra hebt gegeten.

Je kunt ook de 80/20 regel hanteren. 80% van je voeding bestaat uit verantwoord eten en 20% uit minder gezond eten.

Gerelateerde artikelen

Contact

Fitstation helpt je wanneer je wilt afvallen zonder dieet. Gevolg is dat je beter in je vel zit en je zichtbare buikspieren krijgt. Wij helpen je met:

Heb je vragen, neem gerust contact op:

Lorenzo Karg
Ik ben 30 kilo aan lichaamsvet verloren zonder het gebruik van supplementen, diëten en kuurtjes. Wat ik kan, kun jij ook. Daarom deel ik mijn verhaal met jou, zodat jij hetzelfde kan bereiken. Voor vragen en tips kun je mij altijd contacten!

Comment Section

0 reacties op “Hoe kom ik van mijn buikvet af?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Phoenix WebsitePhoenix Website