Buikvet Wegtrainen: 4 populairste methodes voor een Strakke Buik
Buikvet Wegtrainen

Ben je dat overtollig buikvet helemaal zat? Dat snap ik! Niet zo heel lang geleden kampte ik zelf nog met een gigantische hoeveelheid vet rond mijn middel. Ik moest al dit buikvet wegtrainen…

Nou ja wegtrainen, daar wil ik het even met je over hebben. De uitspraak ‘buikvet wegtrainen’ is nogal dubieus. Deze uitspraak veronderstelt namelijk dat je met training direct van je buikvet kunt afkomen. Je kunt op zoveel manieren trainen, maar bestaat er tenminste één manier van trainen om buikvet te verliezen?

Let’s find out.

Wil je van buikvet af? Doe het Vet Verlies Assessment

Vet Verlies Assessment

Voorkom de meest gemaakte fouten

Ontdek binnen 4 minuten de 3 cruciale stappen voor blijvend gewichtsverlies die je per ongeluk over het hoofd hebt gezien …

Wat zijn de populairste methodes als het gaat om buikvet wegtrainen?

#1 Buikvet wegtrainen met cardiotraining

#2 Buikvet wegtrainen met krachttraining

#3 Buikvet ‘wegtrainen’ door voeding

#4 Buikvet wegtrainen met buikspieroefeningen

Hoe je daadwerkelijk van vet af komt

Conclusie als het gaat om buikvet wegtrainen

Bonustip 1: Intermittent Fasting (IF)

Bonustip 2: High Intensity Interval Training (HIIT)

 

Populairste methodes voor buikvet wegtrainen

#1 Buikvet wegtrainen met cardio training

buikvet wegtrainen met cardio

Buikvet wegtrainen met cardio training is veruit de meest populaire methode. Maar wacht even.. dit betekent niet dat het ook de meest effectieve manier is ;-)

Bij cardio moet je denken aan de crosstrainer, loopband, fietsen, hardlopen, zwemmen, etc. Cardio is een afkorting van cardiovasculair, wat betekent ‘met betrekking tot hart en bloedvaten’. Cardio training is dus vooral goed voor het hart en de bloedvaten.

Je kunt zeker vet verbranden met deze methode. Het gaat alleen niet zo snel en het is eentonig.

Wat vind jij van buikvet wegtrainen d.m.v. cardio? -> Laat het weten in een reactie

#2 Buikvet wegtrainen met krachttraining

buikvet wegtrainen met krachttraining

Krachttraining.. dat is toch om sterker te worden en grotere spieren te krijgen?”

Dat klopt. Wat je misschien niet weet is dat het één van de beste manieren is om buikvet weg te trainen (misschien wel de beste). Krachttraining kan worden gedaan zonder weerstand van extern gewicht. Dus alle oefeningen worden gedaan met het eigen lichaamsgewicht. Optrekken en opdrukken zijn hier voorbeelden van.

Daarnaast kun je ook krachttraining doen met behulp van extern gewicht, zoals de toestellen en losse gewichten in de sportschool. Uit een onderzoek van maar liefst 12 jaar onder meer dan tienduizend mannen heeft uitgewezen dat krachttraining de meest effectieve methode is als het gaat om buikvet wegtrainen (bron).

Daarnaast zorgt krachttraining voor het instandhouden en toenemen (bij een juiste voedingspatroon) van de spiermassa. Waarom is dit belangrijk?

Hoe ouder we worden, des te meer spiermassa er verloren gaat en meer vetmassa bijkomt. Om dit proces tegen te gaan is krachttraining een prima oplossing. Elke kilogram spier draagt bij aan een hogere calorieverbranding.

Ook als vrouw is het raadzaam om aan krachttraining te doen. Hierbij hoeft er geen angst te zijn om te snel gespierd te worden. Spiergroei is een langzaam proces waarbij je op een natuurlijke manier (zonder groeihormonen) niet zo groot kan worden als The Hulk.

Wat vind jij van buikvet wegtrainen d.m.v. krachttraining? -> Laat het weten in een reactie

#3 Buikvet ‘wegtrainen’ door voeding

buikvet wegtrainen met voeding

Voeding is niet een vorm van trainen, dus vandaar dat er ‘wegtrainen’ staat.

Toch heeft voeding een hele grote invloed op het verliezen van buikvet. Niet zozeer dat er bepaalde voeding bestaat die je buikvet laat verdwijnen, maar meer dat een juist voedingspatroon leidt tot afname van buikvet.

Bij voeding draait het om 2 dingen:

1 ) Een juiste verhouding van de macronutriënten. Voor iemand die aan krachttraining doet raad ik aan om 40% koolhydraten, 35% eiwitten en 25% vetten te hanteren.

2) Een juiste hoeveelheid van de dagelijkse calorieën. Vaak gaan mensen de fout hierin door verkeerde calculaties.
Ik raad aan om de ‘handpalm methode‘ te hanteren voor de portiegroottes. Dit werkt zeer effectief als het gaat om caloriebeheersing.

Eiwitten helpen voor de verzadiging en meer energieverbruik

buikvet wegtrainen met eiwitten

 Thermic Effect of Food (TEF) ? Dit is het thermisch effect van voedsel. Na elke maaltijd wordt de stofwisseling verhoogd en komt warmte vrij. 10-15% van je dagelijkse opgenomen energie (calorieën) wordt gebruikt voor de stofwisseling.

Dit betekent dat er een deel van de gegeten calorieën wordt verbrandt om je maaltijden te verwerken naar brandstof. Eiwitrijke maaltijden hebben de hoogste TEF waardes. Dit betekent dus dat de verwerking van eiwitten de meeste energie kost voor je lichaam. Dus door het verwerken van de eiwitten verbrand je meer calorieën dan voor het het verwerken van koolhydraten of vetten.

Eiwitmaaltijden tips:

  • Tips voor eiwitrijke maaltijden tijdens de lunch:
    • Bijvoorbeeld 2 plakken 20+ kaas op brood i.p.v. 1 plak 30+.
    • Of een gekookt ei op brood + 2 plakken kip/kalkoenfilet.
  • Tips voor eiwitrijke tussendoortjes:
    • Magere Griekse yoghurt of (flinke portie) hüttenkäse (cottage cheese) op een knäckebröd.
  • Tips voor een caloriearme lunch met veel eiwitten:
    • Flink veel sla, tomaten, komkommer etc. 1 eetlepel olijfolie of andere gewenste dressing.
    • Altijd met eiwitten, zoals peulvruchten en/of kip/vis/ei/vleesvervangers.

Conclusie:

  1. Honger kun je stillen door meer eiwitrijk voedsel en op vaste tijden te eten.
  2. Daarnaast kun je je maag vullen met caloriearm voedsel zoals groentes. Deze zijn gezond, bevatten weinig calorieën en vullen je maag ook nog eens!

Wat vind jij van buikvet ‘wegtrainen’ door voeding? -> Laat het weten in een reactie

#4 Buikvet wegtrainen met buikspieroefeningen

buikvet wegtrainen met buikspier oefeningen

Veel mensen denken dat je een sixpack krijgt door 500 buikspieroefeningen te doen. Niets is minder waar. Buikspieroefeningen trainen je buikspieren maar zorgen niet voor vetverbranding. Het is belangrijk om te weten dat de buikspieren vooral zichtbaar worden door een laag vetpercentage. Bij mannen dient dit vetpercentage meestal onder de 12% te zijn voor goed zichtbare buikspieren. Bij vrouwen is dit tussen de 13 en 20%.

Je kunt geen plaatselijk vet verbranden en daarom is buikvet wegtrainen met buikspieroefeningen ook niet mogelijk.

Buikspieroefeningen zijn wel heel belangrijk als het gaat om het krijgen van een sixpack. Hiermee maak je de buikspieren sterker en groter waardoor ze beter zichtbaar zullen worden bij een laag vetpercentage.

Hoe je daadwerkelijk van vet af komt

Je lichaam is continu energie aan het verbruiken en stopt pas als je niet meer leeft. De bewering dat je vet opslaat als je eet voor het slapengaan is onjuist. De energie die wordt opgenomen en verbruikt bestaat uit koolhydraten en vetten uit voeding. Eiwitten worden opgenomen in de spieren en worden pas in zeer uitzonderlijke situaties verbruikt als energie, wanneer er niet genoeg koolhydraten en vetten aanwezig zijn.

Wanneer je calorieën binnen krijgt, geef je je lichaam energie. Zodra deze calorieën op zijn zal je lichaam niet stoppen met energie verbruiken. Er zal energie worden gehaald uit andere bronnen dan voeding. Afhankelijk van een aantal factoren, zal dit bestaan uit vetmassa en/of spiermassa. Als je krachttraining doet en daarbij voldoende eiwitten binnen krijgt zal er weinig tot geen spiermassa als energie worden verbruikt.

Bij een consistente dagelijks calorietekort dwing je je lichaam om overtollig vetmassa te verbruiken als energie. Wanneer er calorieën uit voeding aanwezig zijn zal je lichaam dit altijd eerst gaan verbruiken, omdat je vetmassa een reserve is. Reserves worden pas ingezet als de primaire bron niet meer voldoet. De daadwerkelijke vet verbranding vindt plaats zodra er geen calorie meer aanwezig is.

Conclusie als het gaat om buikvet wegtrainen

Letterlijk buikvet wegtrainen is dus niet mogelijk, omdat plaatselijk vet verbranden helaas niet kan. Om van overtollig buikvet af te komen is de meest effectieve manier het doen van krachttraining in combinatie met een goed voedingspatroon volgen.

Bonustip 1: Intermittent Fasting (IF)

intermittent fasting

Intermittent fasting (IF) houdt in dat je periodes van vasten inlast in je voedingspatroon. Deze methode schijnt een aantal indrukwekkende voordelen te hebben voor je gezondheid. Uit onafhankelijke onderzoeken is gebleken dat Intermittent Fasting meer met je lijf doet dan je denkt.

Wat is Intermittent Fasting?

Het is een manier om af te vallen en om te werken aan een betere gezondheid in de vorm van een betere balans in de hormoonhuishouding. Hieronder verstaan we een betere verhouding van bijv. cholesterol en minder kans op hart- en vaatziekten. Intermittent Fasting is geen dieet, het is een voedingspatroon. Net als carb cycling, kun je het per dag anders indelen. Je kunt het ook prima met elkaar combineren.

Tijdens een vastenperiode eet je niet, daarbuiten mag je eten wat je wil, mits het gezond en gevarieerd is. Wanneer je een periode van 12 uur niets eet, zijn alle suikers (koolhydraten) die je lijf normaal gebruikt, op. Je vetopslag wordt dan aangesproken om toch aan energie te komen. Doordat er geen suiker meer in je lijf aanwezig is, leert je lijf weer opnieuw om ook opgeslagen vet als energiebron te gebruiken.Tijdens de periodes dat er wél weer suiker aanwezig is, zal je lijf efficiënter vet verbanden.

De reactie van je lichaam op Intermittent Fasting

Zoals we hierboven aangaven, reageert je lijf door vet te verbranden als de beschikbare suikers niet meer op voorraad zijn. Dit is de primaire reactie van je lichaam. Na een bepaalde tijd gaat je lichaam zich echter anders inrichten: het gaat minder vet opslaan en méér vet verbranden. Uiteindelijk zal je vetpercentage geleidelijk zakken naar een (voor jouw lijf) basaal niveau.
Naast dit positieve effect, wordt je lijf ook nog eens beschermd tegen allerlei schadelijke ontstekingen door middel van de aanmaak van beschermende stofjes als eiwitten, anti-oxidanten, vitamine E etc.
Uiteraard kan Intermittent Fasting ook lastig zijn voor mensen die bijv. een drukke baan hebben en dit moeilijk kunnen inplannen, of denk aan sociale aangelegenheden waarbij er gewoonweg gegeten wordt.

Intermittent Fasting manieren

Intermittent Fasting kun je op veel verschillende manieren toepassen. Belangrijk is dat de vastenperiode minimaal 12 uur duurt en het liefst nog langer, gezien de vetverbranding immers pas op gang komt na een periode van 12 uur vasten. Begin bij voorkeur met een vastenperiode van 16 uur. Zo kun je bijv. een periode van 5 uur op een dag inlassen en alleen dan eten, bijv. van 15:00 – 20:00 uur. Of je eet 1 maaltijd per dag. Online zijn verschillende manieren te vinden, kies er één die het beste bij jou past.

Is het wel gezond?

Een van de bezwaren om te beginnen aan IF is dat je hierdoor mogelijk je ontbijt overslaat. Ten eerste is je ontbijt overslaan onmogelijk, aangezien het betekent: beginnen met eten of eerste maaltijd van de dag. Als jij om 13:00 begint met eten dan is dat je ontbijt. Het wordt dus niet overgeslagen, maar wat uurtjes uitgesteld na ontwaken (of niet als je altijd uitslaapt tot 13:00).

Ten tweede is ons altijd geleerd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Hierbij wordt het traditioneel ontbijt bedoeld die je ’s ochtends nuttigt nadat je bent opgestaan uit bed. In de Nationale Gezondheidstest, op 24 oktober 2016 op RTL, werd de meerkeuzevraag gesteld:

“Wat is voor ons de belangrijkste maaltijd van de dag?” Antwoorden zijn:

A) Een goed ontbijt
B) Een stevige lunch
C) De warme avondmaaltijd
D) Het maakt niet uit wanneer je eet

Het zal je denk ik verbazen wat het juiste antwoord is. Het maakt niet uit wanneer je eet. Het geluid van het publiek na het horen van het juiste antwoord zei genoeg. Het juiste antwoord is D, het maakt niet uit wanneer je uit.

Eten nadat je bent opgestaan is niet noodzakelijk. Het gaat erom dat je dagelijks voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. De timing hiervan is ondergeschikt aan het daadwerkelijk binnen krijgen.

Intermittent Fasting en krachttraining

Een bijkomend voordeel van Intermittent Fasting is dat je spieren sneller groeien. Dit heeft te maken met een betere afvoer van dode cellen en andere schadelijke stoffen, de aanmaak van hulpstoffen om ontstekingen tegen te gaan die spiergroei in de weg kunnen zitten, een betere opname van belangrijke voedingsstoffen en last but not least een stijging van 500% van de hoeveelheid groeihormonen in je lijf. Je kunt je voorstellen dat er een hoop bodybuilders bestaan die erg enthousiast zijn over deze methode, vanwege de enorm gunstige effecten voor het fysiek.

Bonustip 2: High Intensity Interval Training (HIIT)

buikvet wegtrainen met HIIT

Heb je weleens gehoord van Hoge Intensiteits Interval Training?

HIIT is een van de beste methodes als het gaat om buikvet wegtrainen (bron).

Hier is 10 weken lang onderzocht wat de voordelen zijn van HIIT. De uitkomst is dat er met zowel HIIT als traditionele cardio op een laag-matig tempo buikvet was verminderd. Echter hebben de HIIT proefpersonen 3x per week minder dan 25 minuten gesport, terwijl de andere groep 5x per week 30-45 minuten heeft gesport.

Met HIIT kun je dus in bijna de helft van de tijd dezelfde hoeveelheid buikvet kwijtraken als dat je met 2x zoveel traditionele cardio doet.

HIIT houdt in dat je periodes van aerobe en anaerobe bewegingen met elkaar afwisselt. Bijvoorbeeld 1 minuut joggen en daarna 10 secondes sprinten en dit een aantal keer herhalen.

Wat is voor jou de beste methode om buikvet te verliezen? -> Laat het weten in een reactie

Over de schrijver

Ik ben 30 kilo aan lichaamsvet verloren zonder het gebruik van supplementen, diëten en kuurtjes. Wat ik kan, kun jij ook. Daarom deel ik mijn verhaal met jou, zodat jij hetzelfde kan bereiken. Voor vragen en tips kun je mij altijd contacten!

Door

Femke

op 9 December 2017

Wat een mooi, uitgebreid artikel. Ik ben blij dat je benoemt dat je niet plaatselijk vet kunt verbranden. Ik denk dat een combinatie van voeding, cardio- en krachttraining ideaal is als je een plattere buik wilt :)

Door

Lorenzo Karg

op 10 December 2017

Dank voor je mooie woorden! De cardio is zelfs niet nodig, maar als je dat graag doet, zal ik je niet tegen houden ;)

Door

Cynthia (Cynspirerend)

op 9 December 2017

Interessant. Jammer dat je niet plaatselijk naar wens vet kan verbranden hè? Dat zou ideaal zijn. Ik ben nu met Bodieboosten ruim 8,5 kilo kwijt en ben nu begonnen met yoga. Dat doet me goed, merk ik.

Door

Lorenzo Karg

op 10 December 2017

Het is zeker jammer dat je niet plaatselijk vet kan verbranden. Gefeliciteerd met die 8,5 kg! Hoeveel wil je nog kwijt?

Door

Helen Blogt

op 9 December 2017

Hoi Lorenzo, ik heb zoals ze dat noemen een 'mama-buikje'! Na drie zwangerschappen wil het maar niet weggaan, uit zichzelf dan😁. Maar ik word al moe als ik aan sporten denk, hoor! Ik denk wel dat mensen die hier echt een probleem mee hebben, iets aan je verhaal hebben. Knap gedaan.

Door

Lorenzo Karg

op 10 December 2017

Dankjewel :) volgensmij heb je genoeg 'sport' aan +3 kinderen ;) Sporten is gezond, maar uiteindelijk is een juist voedingspatroon voor 80% bepalend om van overtollig vet af te komen. Zonder sport zou het dus ook kunnen, je kunt op heel veel manieren bewegen (zoals met kinderen spelen). Succes!

Door

Maaike

op 10 December 2017

Jammer hé dat het niet kan met een bepaalde oefening.. Maar hard werken goed eten en met de juiste training kom je een heel eind!

Door

Lorenzo Karg

op 10 December 2017

Aan de ene kant wel jammer, maar als iedereen dezelfde oefening zou doen in de sportschool, kom je nooit aan de beurt! Inderdaad, goed eten en juiste training doet wonderen

Door

Kimberley

op 10 December 2017

Mooi doel om in 2018 mee te starten.

Door

Lorenzo Karg

op 10 December 2017

Doen!

Door

Tamara

op 10 December 2017

Uitgebreid verhaal mijn ervaring is gezond eten en krachttraining doet wonderen

Door

Lorenzo Karg

op 10 December 2017

Je slaat de spijker op z'n kop. Ik heb dezelfde ervaring

Door

Nicole Orriëns

op 10 December 2017

Ik ga altijd hardlopen maar heb ook begrepen dat dit voor buikvet weinig doet. Daarom doe ik nu ook spiertraining e.d.

Door

Lorenzo Karg

op 10 December 2017

Hardlopen op een hoog tempo voor langere tijd is inderdaad niet heel effectief. De combinatie met intervallen gelukkig wel! Uiteindelijk is mijn ervaring en van vele anderen dat krachttraining het meest effectief is

Door

Chantal

op 10 December 2017

Super om alle informatie zo overzichtelijk op een rijtje te zien. Waardevolle informatie en tips, thanks!!

Door

Lorenzo Karg

op 11 December 2017

Graag gedaan! :-)

Door

Bobby

op 11 December 2017

Mooi gezegt! Kracht training en voeding doet wonderen! Ben blij dat jij alles goed uit legt. Echt top dit!

Door

Meredith

op 11 December 2017

Super handig deze tips & tricks!

Reactie plaatsen

Meer weten? Zoek binnen de categorieën

Zoek in meer dan 100 artikelen!

Gezond koekje?
Phoenix WebsitePhoenix Website