Crossfit, waarom wel of niet - Fitstation
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 februari 2017 

Crossfit, waarom wel of niet?

Wat is het?

Crossfit is een manier van fitness, die gewichtheffen, atletiek en gymnastiek combineert in één trainingsvorm. Tijdens de training worden functionele bewegingen op een gevarieerde manier, in een hoge intensiteit, zo snel mogelijk uitgevoerd. Het doel van crossfit is om, ongeacht de leeftijd, beroep of fysieke gesteldheid, zo snel mogelijk fit en gezond te worden. Om deze reden zijn crossfit trainingen eigenlijk altijd full body trainingen, je traint dus meerdere spiergroepen tegelijkertijd.

Workout of the Day (WOD)

Trainingen bestaan uit een warming up, een technisch gedeelte om de bewegingen te leren én een intensieve training, ook wel genoemd de Workout of the Day (WOD), gemiddeld zo’n 25 minuten per WOD. Tijdens de training wordt er gebruik gemaakt van o.a. barbells, gewichtsplaten, dumbbells, kettlebells en pull up bars. De oefeningen bestaan voornamelijk uit natuurlijke bewegingen zoals duwen, (op) trekken, stoten, werpen, tillen, springen, klimmen en rennen.
De training start uiteraard met een uitleg van de WOD, deze staat op een whiteboard beschreven. Aan de hand van het whiteboard doorloopt de coach samen met de groep het programma. Als dit duidelijk is voor iedereen, kan de warming-up beginnen. Vaak is er daarna tijd voor het opbouwen van je onderdelen en gewichten, waarna de echte WOD van start kan gaan. Het whiteboard wordt ook gebruikt door de deelnemers zelf, zij kunnen hier hun scores op bijhouden.

Voordelen van crossfit

Crossfit is een sport welke in groepsverband wordt uitgevoerd en welke toegankelijk is voor iedereen. Crossfit geeft een gevoel van saamhorigheid, je traint alleen, maar bent toch in een groep. Als je wil, kun je de competitie met andere deelnemers aangaan tijdens een WOD, maar dit hoeft niet. Je kunt zelf kiezen wat je doel is tijdens een workout.
Wil je gaan voor techniek? Dan train je wat lichter en focus je op je houding. Wil je gaan voor (spier)uithoudingsvermogen, dan focus je je op het maken van zoveel mogelijk herhalingen of rondes, hiervoor heb je uiteraard ook licht gewicht nodig. Wil je de focus op kracht leggen, pak dan wat zwaarder gewicht en probeer dit steeds iets verder op te bouwen. Wat voor WOD er ook gegeven wordt, het is aan jou waar jij de focus op legt. Soms zijn er ook WOD’s die puur op één van de onderdelen focussen, dan is er geen keus, dit doen de coaches uiteraard om er voor te zorgen dat de algehele fitheid verbetert, wat natuurlijk het doel is van crossfit.

Discipline

Crossfit vergt discipline en uithoudingsvermogen, echter hiertoe wordt je ook gedreven wanneer je in een groep mensen staat die allemaal hetzelfde doen. Het beste in je zelf naar boven halen, tot het uiterste proberen te gaan, dat kan een enorm voldaan gevoel geven. Daarbij crossfit je op opzwepende beats en coaches die je aanmoedigen, dat geeft je nét dat extra zetje om verder te gaan.
Vaak leer je veel nieuwe mensen kennen en word je snel buddies, crossfitten gaat soms ook letterlijk in buddy workouts. Tijdens de WOD vorm je dan buddies met een ander en voer je samen de workout uit. Door deze buddy structuur vormen groepen mensen al snel een hechte community. Dit maakt crossfit leuk, je traint samen met mensen  die hetzelfde doel hebben en die er net zo veel plezier in hebben als jij.

Nadelen van crossfit

Er bestaat geen enkele sport die alleen maar voordelen kent, ook bij crossfit kunnen we een aantal nadelen opnoemen. Crossfit is een combinatie van meerdere sporten, waarbij een hoge intensiteit en een hoge snelheid gebruikt wordt, hierdoor kunnen gauw blessures ontstaan. Veel mensen voelen de competitie met anderen en krijgen daardoor de neiging zwaarder te moeten trainen of sneller te moeten zijn. Ieder persoon is verschillend en niet iedereen kan hetzelfde gewicht of dezelfde snelheid aan. Wanneer je je focust op de resultaten van anderen, ben je niet effectief bezig met je eigen resultaat, waardoor je je eigen kunnen te boven gaat. Dit resulteert in overbelasting, wat vaker overgaat in een blessure. Onderschat deze blessures niet. Crossfit is een zware sport, het vergt veel van je lijf. Helaas heb je er maar één die nog je hele leven mee moet, dus wees er zuinig op. Alleen door je te focussen op je eigen resultaat, zul je verder komen.

Anders dan bij powerliften bijvoorbeeld, bestaan WOD’s uit powerliften nadat je al een aantal andere vermoeiende oefeningen achter de rug hebt, zoals pull-ups of burpees. Uiteraard wanneer je conditie verbetert, zul je dit beter aan kunnen, echter is dit niet altijd voor iedereen weggelegd. Ga dit bij jezelf goed na, alvorens je met crossfit begint.
Crossfit is behoorlijk allround trainen, je algehele fitheid verbetert, je wordt sterker en sneller. Wanneer je graag meer volume in een specifieke spiergroep wil krijgen, kan het soms handiger zijn wél in de gym te trainen. Hier train je bijv. specifiek benen, bij crossfit is dit niet mogelijk omdat je alles traint.
Goede begeleiding is erg belangrijk bij crossfit. Om blessures te voorkomen, is het van belang dat je een goede techniek aanleert. Let er dus op wanneer je een box binnen loopt, dat de groepen per WOD te overzien zijn, max. 20 mensen en dat er voldoende coaches rondlopen om iedereen aan te sturen.

Voor wie wel en voor wie niet?

Crossfit is de laatste tijd uitgegroeid tot een populaire sport. Sport je graag in groepsverband en houd je van een beetje competitie? Dan is crossfit een leuke sport voor je. Ook is crossfit leuk als je van krachttraining houdt en wanneer je graag op een hoge snelheid traint. Na bijna elke WOD (als je goed traint), ben je volledig uitgeput, dit kan een enorm voldaan gevoel geven. Als je snel nieuwe mensen wilt leren kennen en wellicht op competitie niveau wil gaan trainen, dan is crossfit zeker ook geschikt.
Ben je meer van het trainen in je eentje, op een lagere intensiteit en houd je er meer van om je eigen programma te volgen? Dan is het wellicht beter om een gym in te duiken of een andere sport te kiezen.

Vond je de informatie nuttig? Laat dit dan weten via een reactie en deel deze pagina met anderen 🙂

 

 

Over de schrijver
Ik was niet blij met de persoon in de spiegel, daarom heb ik twee jaar geleden het roer omgegooid. Ik heb nog steeds hetzelfde gewicht, maar ben fysiek en mentaal een heel ander mens. Jij hebt de regie over je eigen leven, pak die dus ook!
Nico

Door

Nico

op 21 January 2018

Goed verhaal. Ik ben geen crossfit persoon. Ik train het liefst alleen. Ik vind het wel interessant om bepaalde aspecten van crossfit eventueel in mijn training toe te passen.

Reactie plaatsen

Gezond koekje?