Page content

Cutten

Cutten

Wat is cutten?

Cutten is het verlagen van je vetpercentage, zonder al te veel spiermassa te verliezen. Het wordt ook weleens ‘droogtrainen’ genoemd. Het woord droogtrainen klinkt leuk maar is niet juist. Je kunt namelijk geen oefeningen doen waarvan je ‘droger’ (minder vet) wordt. Plat gezegd kun je het ook afvallen noemen, maar de meeste mensen die denken aan afvallen, denken aan puur zoveel mogelijk gewicht verliezen. Bij cutten is het enorm belangrijk dat de hoeveelheid spiermassa van het bulken wordt behouden.

Waarom beginnen mensen aan cutten?


Mensen die graag af willen vallen beginnen met cutten, dit houdt eigenlijk in meer energie verbranden dan dat er binnenkomt. Tijdens het cutten probeer je zoveel mogelijk vetmassa kwijt te raken en spiermassa te behouden. Dit doe je door een voedingspatroon aan te houden waarbij je minder eet dan wat je nodig hebt. Meestal knip je zoveel mogelijk koolhydraten uit je schema en verhoog je je eiwitten, immers hoe minder suiker, hoe minder koolhydraten en hoe meer eiwitten, hoe meer behoud van spiermassa.

Hoe werkt het cutten?


Wanneer je een hoog vetpercentage hebt en hier dus vanaf wilt, dan is het verstandig om te starten met cutten. Ga ongeveer 10% onder je energiebehoefte zitten. Voor vrouwen is dit rond de 1800 kcal. (bij een gemiddelde van 2000), voor mannen zitten we dan op 2250 kcal (bij een gemiddelde van 2500). Als je veel sneller probeert af te vallen, zul je merken dat afvallen betekent dat je spiermassa verliest en dat is natuurlijk niet je doel. Het kan eventueel nóg wat lager in energie, echter zorg er dan wel voor dat je veel eiwitten eet. Ook is het belangrijk dat je goed blijft trainen, krachttraining voorkomt namelijk spierafbraak.

Hoe lang duurt het cutten?


Er zit geen bepaalde periode aan het cutten vast, dit is per persoon en per doel verschillend. Wil je een klein beetje vet verliezen en wil je dit geleidelijk doen? Dan kun je er bijv. voor zorgen om dit te spreiden over 3 maanden. Heb je veel vet te verliezen, spreid dit dan over bijv. 6 maanden tot een jaar. Over het algemeen is het belangrijk dat je voedings- en trainingsschema goed op elkaar zijn afgestemd. Tijdens cutten eet je vrij weinig, waardoor je niet al te zwaar kunt trainen. Honger jezelf echter niet uit, cutten is trek hebben en geen honger leiden. Pas je trainingen aan naar wat lichtere trainingen met evt. meer herhalingen en supersets.

Eerst cutten of eerst bulken?


Als je alleen wilt afvallen en niet zoveel om spiermassa geeft, is het vanzelfsprekend dat je gaat cutten. Als je dun bent en gewoon wil aankomen (in spiermassa), dan ga je bulken. Het kan ook voorkomen dat je én vet wil verliezen én wilt aankomen in spiermassa. Wat ga je dan eerst doen? Het antwoord op deze vraag verschilt per persoon. Iemand die voller is kan beter eerst gaan cutten en iemand die dunner is, kan beter eerst gaan bulken. Om te bepalen wat voor jou de beste start is, is het belangrijk om te weten wat je vetpercentage is. Hoe hoger je vetpercentage, hoe groter de kans dat je lichaam de overtollige energie tijdens de bulk opslaat in vet in plaats van spieren. Wanneer je met een relatief hoog vetpercentage gaat bulken, eindig je met een nóg hoger vetpercentage. Wanneer je vervolgens gaat cutten, dan wordt het erg lastig dit overtollige vet weer kwijt te raken en zal dit veel meer tijd in beslag nemen.

Onthoud dus: Bij een hoog vetpercentage kun je beter starten met cutten. Bij een laag vetpercentage kun je beter starten met bulken.

Ontdek mijn persoonlijke aanpak om op de snelst mogelijke manier een strakke buik te krijgen


    Comment Section

    0 reacties op “Cutten

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Phoenix WebsitePhoenix Website