Page content

Katabolisme

Katabolisme

De angst voor katabolisme

Katabolisme is de afbraak van weefsel en gebeurt continu tijdens de stofwisseling. Dit gebeurt in eerste instantie al door de macronutriënten af te breken naar hun simpelste vorm. Men heeft de neiging om katabolisme te willen vermijden, omdat de spiermassa hierdoor zou afnemen. Dit is echter te kort door de bocht, omdat je spiermassa niet automatisch afneemt. Daarover volgt straks meer. Vet is ook weefsel en kan prima worden afgebroken in een katabole staat. Sterker nog, de katabole staat zorgt ervoor dat je vet verbrandt.

Hoe je katabolisme stimuleert

Ervan uitgaande dat jouw doel vetafbraak is en niet spierafbraak, kun je heel makkelijk in een katabole staat komen.
Onthoud dat katabolisme afbraak is, in tegenstelling tot wat anabolisme (opbouw) is. Het lichaam is continu bezig met afbraak van stoffen. Denk aan koolhydraten die uiteindelijk worden afgebroken tot monosachariden (glucose). Wanneer je wil afvallen, verminder je het aantal calorieën wat je dagelijks eet en drinkt. Het makkelijkste is om de koolhydraten en/of de (ongezonde) vetten te verminderen. Wanneer je het aantal calorieën hebt verlaagd tot onder je onderhoudsniveau (aantal om je gewicht in stand te houden), kom je in een katabole staat. Als je voor langere tijd in een katabole staat verkeerd zal je dus geleidelijk vetmassa gaan afbreken.

Valkuilen van katabolisme

Zoals je hebt gelezen zal je spiermassa niet plotseling gaan afnemen omdat je in een katabole staat verkeert. Spierweefsel is opgebouwd uit eiwitten. Je gebruikt elke dag je spieren wanneer je opstaat uit bed, je kopje koffie gaat maken, wanneer je gaat sporten, etcetera. Vooral bij intensieve krachttraining zet je je spieren echt aan het werk. Tijdens de training ben je de eiwitten in je spieren aan het afbreken (katabolisme). Deze moeten weer worden opgebouwd (anabolisme) door nieuwe eiwitten die je uit je voeding haalt. Wanneer je spieren niet met genoeg eiwitten worden opgebouwd om te herstellen en te groeien, zal dus een stukje afgebroken blijven. Dit is de reden waarom krachtsporters meer eiwitten nodig hebben dan niet-krachtsporters. Zorg er dus voor dat je elke dag voldoende eiwitten binnen krijgt, vooral als je bezig bent met afvallen.

Katabolisme zorgt niet voor spierafbraak

Je kunt je vetpercentage verlagen zonder een gram spier af te breken als je altijd genoeg eiwitten binnen krijgt. De reden waarom men denkt dat spierafbraak onvermijdelijk is tijdens cutten, komt waarschijnlijk door dat ze niet elke dag voldoende eiwitten hebben binnen gekregen. Dit is ook niet heel gek, omdat je nooit precies kan weten hoeveel je nodig hebt. Ook als je voor de zekerheid bijna een overdosis aan eiwitten neemt geeft dit nog steeds geen garantie. Je lichaam bepaalt wat het opneemt en wat het afstoot.

Download het E-book Afvallen Op Jouw Manier om vet te verliezen terwijl je blijft genieten van lekker eten.

Vond je de informatie nuttig? Laat dit dan weten via een reactie en deel deze pagina met anderen 🙂

Verlies direct vet op de juiste manier

    Comment Section

    0 reacties op “Katabolisme

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Phoenix WebsitePhoenix Website