Page content

Refeed

Refeed

Een Refeed dag is geen cheat dag

Om het lijf weer even een boost te geven, lassen we periodes van grotere energie-inname in, dit wordt een ‘refeed’ genoemd.
Wanneer afvallen het doel is, dan wordt er vaak een lager caloriebudget ingezet en worden de koolhydraten geminderd. Echter na een tijdje ervaren mensen vaak dat ze op een soort van plateau terecht komen, ze vallen nauwelijks nog af, zijn continu hongerig en hun humeur wordt er ook niet beter op. Verschillende hormonen werken niet optimaal meer als gevolg van een langdurig calorietekort en een gewenning van het lichaam aan het voedingspatroon.

Laat weten hoe vaak jij een refeed dag hebt ↓

Hoe een refeed eruit ziet

wat is een refeed day

Tijdens een refeed dag eet je meer calorieën dan gewoonlijk, het zogenoemde hervoeden van je lichaam. Wanneer je veel overgewicht hebt, is het niet noodzakelijk om dit vaak te doen. Hanteer je een groot calorietekort en heb je een laag vetpercentage, dan is het van toepassing om vaker een refeed in te lassen in je voedingsschema. Wanneer je bijv. minder kracht hebt tijdens je trainingen, of het gevoel hebt geen gewicht meer te verliezen, dan kan dit betekenen dat het verstandig is om een refeed in te plannen. Een langdurig calorietekort kan negatieve effecten hebben op het verlies aan vetmassa, het goed inplannen van een refeed dag kan daarom van groot belang zijn.

De doelen van een refeed dag

doelen van refeed
Tijdens een refeed day wordt je glycogeen voorraad weer aangevuld d.m.v. een hogere koolhydraat inname, die er weer voor zorgt dat jij tijdens je training een hogere intensiteit hebt, of beter gezegd een hogere intensiteit aankan. Het is een psychologische opkikker tijdens het diëten. Je mag weer even ‘mens’ worden na al een tijdje minder te hebben gegeten. Daarbij zorgt een refeed voor het op peil brengen van je hormonen, zoals de schildklier.

Waaruit bestaat een refeed

refeeden met koolhydratem

Een refeed kan het beste bestaan uit koolhydraten. Een voedingspatroon met weinig koolhydraten zorgt voor prestatieverlies en een verminderde schildklierfunctie. Door een grotere hoeveelheid koolhydraten te eten, zal je hormoonhuishouding weer op pijl worden gebracht en tevens je verlies aan spiermassa worden geminimaliseerd, doordat de glycogeen voorraad in je spieren weer is aangevuld. De hoeveelheid eiwitten en vetten in het voedingspatroon kunnen behouden worden.

Aandachtspunten van een refeed

Let op; het inlassen van een refeed dag betekent niet dat je alles moet gaan eten wat los en vast zit, want je moest toch koolhydraten innemen? Denk erom dat je nog steeds met je plan bezig bent en dat het dus verstandiger is dat je ‘goede’ suikers binnen krijgt. Denk bij goede suikers aan rijst, aardappelen, pasta, brood, alles waar je goede voedingsstoffen en meer energie uit haalt.
Om de 5 tot 14 dagen zou je een refeed dag kunnen inplannen voor jezelf, puur om even wat extra energie binnen te laten en jezelf even wat ruimte te gunnen voor meer eten. Een klein calorieoverschot hoeft je vetverlies niet in de weg te staan, sterker nog, het zal je stofwisseling een boost geven én je vetverlies op de lange termijn bevorderen.

Vind jij een refeed day nuttig of juist niet? Laat dit dan weten via een reactie en deel deze pagina met anderen 🙂

    Comment Section

    0 reacties op “Refeed

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Phoenix WebsitePhoenix Website