Verlies Ongewenst Buikvet Met Dit 3-Stappenplan
MEER INFORMATIE

Page content

Wat is High Intensity Interval Training (HIIT)?

Wat is High Intensity Interval Training (HIIT)?

Met High Intensity Interval Training, ofwel HIIT, wordt een training bedoeld waarmee prestaties worden verbeterd door relatief korte trainingsessies.

Het is een goede methode om af te vallen omdat het een positief effect geeft op de vetverbranding. Het verhoogt het metabolisme aeroob en anaeroob, het vergroot je explosieve kracht en stimuleert het groeihormoon.

Metabolisme is een ander woord voor stofwisseling. Het is de manier waarop je lichaam calorieën omzet in energie. Als het metabolisme sneller in zijn werking gaat, is het gemakkelijker om af te vallen of op gewicht te blijven.

Wat is High Intensity Interval Training?

Welke oefeningen doe je tijdens een HIIT?

Je kunt de HIIT op verschillende manieren uitvoeren, zo ook op verschillende fitnessapparaten. Zo kan dit door:

  • Spinnen op een hometrainer
  • Hardlopen op een loopband
  • Roeien op een roeiapparaat
  • Gebruik van een crosstrainer of een stepper

Naast de fitnessapparaten kun je deze trainingstechnieken ook toepassen door touwtjespringen (kan ook zonder touw), traplopen en buiten fietsen of hardlopen.

Voordeel van oefeningen zoals roeien is dat het een workout is voor je hele lichaam.

Gewichtsverlies Analyse

Voorkom de meest gemaakte fouten

Ontdek binnen 2 minuten de 3 cruciale stappen voor blijvend gewichtsverlies die je per ongeluk over het hoofd hebt gezien …

Hoe ziet een training eruit?

Een sessie heeft vaak een duur van 15 tot 30 minuten. Dit is de tijd zonder de warming-up en cooling down. De intervallen uit deze training variëren van 10 seconden tot 5 minuten. Dat zijn de seconden/minuten dat er intensief getraind wordt en waar een kortere rustpauze tegenover staat.

De 2:1 ratio is een veelgebruikte vorm in de HIIT-sessies. Hiermee span je je bijvoorbeeld 60 seconden in, en rust je vervolgens 30 seconden uit.

Wat is High Intensity Interval Training?

Welke voordelen heeft HIIT?

DE HIIT-methode heeft vele voordelen voor je lichaam.

  • Je versterkt je spieren
    Uit onderzoek is gebleken dat je al je spieren bij intervaltrainingen traint, waaronder je hart. Je verkleint hiermee de kans op hart- en vaatziekten. Daarnaast train je je spieren door de zware belasting die de training in korte tijd geeft.
  • Het geeft een boost voor de stofwisseling
    Door het intensief trainen heeft je lichaam meer zuurstof nodig. Dat resulteert in adem happen. Wanneer dit gebeurt schakelt het metabolisme automatisch naar een hogere versnelling. Dit is gunstig voor het verbranden van meer calorieën tijdens en na je workout.
  • Bij HIIT kun je zelf de lat hoger leggen waardoor je lichaam niet gewend raakt aan de training
  • Ook bij rust gaat de vetverbranding door
  • Je verlaagt het cholesterol in je lijf (dit is met name voor ongezond cholesterol erg belangrijk)

Gerelateerde artikelen

Contact

Fitstation helpt je wanneer je wilt afvallen zonder dieet. Gevolg is dat je beter in je vel zit en je zichtbare buikspieren krijgt. Wij helpen je met:

Heb je vragen, neem gerust contact op:

Comment Section

0 reacties op “Wat is High Intensity Interval Training (HIIT)?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Phoenix WebsitePhoenix Website