Verlies Ongewenst Buikvet Met Dit 3-Stappenplan
MEER INFORMATIE

Page content

Voordelen van cardio

Voordelen van cardio

De voordelen van cardio zijn groot. Je hart is de belangrijkste spier en met cardio training train je vooral deze spier.

Cardio, of je houdt er van of je vindt het helemaal niks. De één gaat graag 10 km. Hardlopen, de ander hangt liever in de gewichten en doet aan krachttraining. Wat is cardio eigenlijk? Waarom heet het cardio en waarom is het belangrijk om te doen?
Cardio is een afkorting van cardiovasculair en betekent ‘met betrekking tot hart en bloedvaten’. Cardio is elke vorm van lichaamsbeweging waarbij je hart stevig aan de slag moet voor een langere periode, dus tijdens je cardio is je hartslag een aaneengesloten periode verhoogd. Cardio kun je op verschillende manieren uitvoeren, zo kun je gaan hardlopen, zwemmen, fietsen, roeien, of een loopband of crosstrainer in de sportschool gebruiken. Er zijn tal van mogelijkheden, waardoor je cardio in ieder geval goed kunt afwisselen.

Frequentie en duur


Wanneer en hoe vaak moet je nou aan cardiotraining doen? Hier zijn de meningen ook weer over verdeeld. De één vindt dat je cardio en kracht moet afwisselen in één trainingssessie, de ander zegt dat je beide uit elkaar moet trekken en dus afzonderlijk van elkaar moet trainen. Het beste is eigenlijk om vaker kortere sessies te doen, bijv. 4 tot 5 keer per week zo’n 45 minuten. Langere sessies inbouwen geeft eigenlijk niet zoveel resultaat, dan is de kans op spierafbraak groter en dat is niet de bedoeling.
Door de overload van de cardiotraining belast je je spieren onnodig veel.
Wanneer je graag wil afvallen is bovenstaande een goede manier voor vetverbranding, let wel, je energiebalans is altijd leidend op het gebied van afslanken. Wanneer je meer energie verbruikt dan er binnenkomt, dan slank je af.

Traditionele cardio vs. beweging door sport


Bovenstaande manieren om cardio te doen, zwemmen, hardlopen, fietsen, roeien etc, kunnen eigenlijk worden gezien als de traditionele vormen van cardio. Echter tegenwoordig zit er ook veel cardio verwerkt in krachttraining. Voorbeelden van combinaties van cardio en kracht zijn bijv. crossfit, maar ook spinning. Veel mensen vinden cardio saai. Langdurig op apparaten staan, eindeloos trappen op die pedalen of rennen op de loopband, er lijkt geen einde aan te komen. Wanneer je graag wil afvallen is cardio een goede optie, echter een combinatie van kracht en cardio werkt vaak beter. Met krachttraining shape je namelijk ook je lichaam, dit zul je met cardio niet voor elkaar krijgen.

    Comment Section

    0 reacties op “Voordelen van cardio

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Phoenix WebsitePhoenix Website