Page content

Cortisol verlagen

Cortisol verlagen

Hoe kun je je cortisol verlagen?
Elk lichaam ervaart wel eens stress, lichamelijke of psychologische stress. Om deze stress de baas te blijven, doet het lichaam zijn best om de stress te verlagen. Dit gebeurt met het hormoon cortisol, ook wel het stresshormoon genoemd. Cortisol wordt afgescheiden in de bloedstroom op het moment dat het lichaam stress ondervindt. Om stress te verlagen moet je dus je cortisol verlagen.

cortisol verlagen

Wat is cortisol?

Cortisol zorgt er voor dat enkele prioriteiten in het lichaam veranderen om de stress aan te kunnen. Dit gebeurt met name door gluconeogenese, het proces om nieuwe glucose aan te maken, één van de belangrijkste leveranciers van energie. Dit proces gaat echter ten koste van je spiermassa. De proteïne in je spiercellen is namelijk nodig voor het proces van gluconeogenese. Bovendien leidt de verhoging van glucose tot een verhoging van insuline, dit kan weer leiden tot een verhoogde opslag van lichaamsvet en tot suikerziekte.

Wanneer de periode van stress te lang aanhoudt, kan het hormoon cortisol uitgeput raken, waardoor het lichaam niet langer in staat is de stress het hoofd te bieden. Een overmatige vorm van stress kan leiden tot een burnout en emotionele uitputting.

Hoe ga jij om met stressmomenten? → laat het weten in een reactie

cortisol verlagen

Wat doet cortisol?


Cortisol zorgt er in het menselijk lichaam voor dat de bloeddruk wordt gereguleerd, evenals cardiovasculaire functies (hart en bloedvaten). Het reguleert ook het gebruik van eiwit, vet en koolhydraten in het lichaam. Wanneer cortisol afgescheiden wordt, veroorzaakt het een afbraak van spiereiwit, wat leidt tot een vrijlating van aminozuren in de bloedstroom. Deze aminozuren worden meteen door de lever gebruikt om glucose te produceren voor energie. Cortisol veroorzaakt ook een vrijlating van vetzuren, een energiebron vanuit vetcellen om gebruikt te worden door de spieren.

cortisol verlagen

De negatieve effecten van cortisol


Helaas heeft cortisol meerdere negatieve effecten, voor zowel mensen die aan krachttraining doen als voor mensen in het algemeen, kunnen deze nadelig en ongezond zijn;

  • Afname in spiermassa
  • Toename in vetmassa
  • Hogere bloeddruk
  • Verlaagde immuniteit
  • Hogere niveau’s LDL cholesterol (slechte cholesterol)
  • Lagere niveau’s HDL cholesterol (goede cholesterol)

cortisol verlagen

Waardoor stijgen cortisol niveau’s?


Wanneer er sprake is van lichamelijke of emotionele stress, stijgt de afscheiding van cortisol. Er zijn verschillende redenen waardoor de cortisol gehaltes kunnen stijgen, zoals stress, spanning, overtraining, zware lichamelijke arbeid en ziektes.

Cortisol verlagen doe je zo


Zoals we hierboven hebben uitgelegd, kun je cortisol verlagen door je stress niveau’s te verlagen. Hier zijn natuurlijk tal van tips en oplossingen voor. Voor de meeste mensen geldt, plan je tijd zorgvuldig in. Zorg dat hier voldoende rustmomenten in zitten. Lees af en toe eens een boek, kijk een film of ga mediteren, zorg er in ieder geval voor dat je regelmatig niets moet, maar even de tijd neemt om op te laden.

cortisol verlagen

Sporten helpt om cortisol te verlagen. Overmatig intensief sporten moet je te allen tijde voorkomen. Houd het op korte effectieve sessies. Vooral als je een drukke baan en druk leven hebt is het raadzaam om advies te vragen aan een deskundige trainer hoe je het beste je sportdagen en tijden kunt indelen, om zo blessures en een burnout te voorkomen!

Leid jij een gestresst leven of ben je helemaal ZEN? Laat dit weten via een reactie en deel deze pagina met anderen 🙂

    Comment Section

    0 reacties op “Cortisol verlagen

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Phoenix WebsitePhoenix Website