Page content

Losse gewichten of apparaten

Losse gewichten of apparaten

Trainen met losse gewichten of apparaten? Beiden hebben hun voor- en nadelen. Je kunt je hele lichaam met beiden trainen. Waar moet je dan voor kiezen?

Wanneer je een sportschool binnenwandelt, heb je vaak twee gedeeltes. Eén gedeelte met fitness apparaten en één gedeelte met losse gewichten. In het gedeelte met apparaten is er vaak een splitsing tussen cardio en kracht. Het krachthonk heeft naast de hoeveelheid losse gewichten meestal ook een klein aantal apparaten staan. Echter hoe weet je nu of je beter op apparaten kunt trainen of met losse gewichten? Of moet je een combinatie maken van beide?

Waarom apparaten

apparaten


Door te trainen met apparaten zorg je vaak voor een snellere training. Je weet immers precies wat je moet doen, je hoeft alleen maar het gewicht in te stellen en gaan met die banaan. Als je een paar van die apparaten hebt gehad, kun je zo weer de deur uit lopen. De apparaten zorgen ook voor een betere techniek, er staat precies aangegeven welke houding je moet aannemen, daarbij is er vaak niet veel mogelijk dan een bepaalde houding, omdat het apparaat je bijna dwingt om in een houding te staan of te zitten. Door een betere techniek is de kans op blessures kleiner wanneer je met apparaten traint.
Het trainen met apparaten heeft ook zo zijn nadelen.
Doordat je constant beroep doet op dezelfde spiergroepen, kan het voorkomen dat er overtraining ontstaat, bepaalde spiergroepen worden dan teveel gebruikt. Ook train je met apparaten beperkte spiergroepen. De trainingen die je uitvoert, zijn niet zozeer functioneel. Wanneer je bijv. een zware doos op moet tillen, gebruik je misschien wel hele andere spieren, dan de spieren die je op de apparaten traint.

Waarom losse gewichten

wesellcrypto.com


Tijdens het trainen met losse gewichten, worden meerdere kleine spiergroepen aangesproken. Je kunt je volledig focussen op het maken van de beweging met de grotere spiergroepen, de kleine spiergroepen worden automatisch meegetraind. Met losse gewichten zorg je wél voor een toename van functionele kracht, je hele lichaam helpt immers mee om de beweging uit te voeren. Ook zorgt dit ervoor dat je je balans verbetert, omdat je jezelf in evenwicht moet houden tijdens de oefening.
De nadelen van het trainen met losse gewichten zijn er zeker ook. Met losse gewichten maak je niet automatisch de juiste beweging. Ben je dus onervaren in het trainen met losse gewichten, dan kan het zijn dat je de verkeerde houding aanneemt. Doe je dit met teveel gewicht, dan is er een grote kans op overbelasting van de spieren, die uiteindelijk overgaat in een blessure.

Conclusie losse gewichten of apparaten


We kunnen concluderen dat het trainen met losse gewichten meer effect heeft, dan het trainen met toestellen. Met losse gewichten train je op een functionele manier en pak je meerdere spiergroepen tegelijk. Door meerdere spiergroepen tegelijk te trainen, boek je sneller progressie, iets waar de meeste mensen naar op zoek zijn. Het is echter wel heel belangrijk dat je goede begeleiding krijgt bij het uitvoeren van de oefeningen met losse gewichten, let goed op je houding en begin pas met het opbouwen van je gewicht wanneer je zeker bent van een juiste techniek.

    Comment Section

    0 reacties op “Losse gewichten of apparaten

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Phoenix WebsitePhoenix Website