Page content

Deadlift

Deadlift

De deadlift is de meest belangrijke oefening waarmee een groot aantal spiergroepen wordt aangesproken. Net als de squat is ook de deadlift een compound (samengestelde) oefening welke in veel trainingsschema’s voorkomt. De deadlift kent variaties op de basis uitvoering, zoals de sumo deadlift en de stiff leg deadlift, waarmee de nadruk weer op andere spiergroepen gelegd kan worden.

Deadlift pakt je hele lichaam aan


De belangrijkste spiergroep die met de deadlift wordt aangesproken is de erector spinae, ofwel de onderrug. De quadriceps (bovenbeenspieren), gluteals (bilspieren), adductors (binnenkant bovenbeen) en soleus (achterzijde onderbeen) zijn hierna de belangrijkste spiergroep. Deze spieren zijn nodig om de beweging in de onderrug uit te voeren. Net als de squat is ook de deadlift een balans oefening. Je lichaam spreekt dus ook spieren aan die nodig zijn om jezelf in balans te houden tijdens het uitvoeren van de deadlift.

Hoe voer je de deadlift uit

deadlift
Om de deadlift uit te voeren heb je een stang nodig, hieraan kun je gewichtsplaten hangen. Je start de oefening in een squat houding met je voeten op heupbreedte. Je zorgt ervoor dat je billen goed naar achteren wijzen en houdt daarbij je rug recht. Wanneer je de stang vastpakt, bevinden je handen zich op schouderbreedte en je gezicht kijkt omlaag. Daarna strek je je armen en kijk je recht voor je uit. De bedoeling is dat je de stang optilt en rechtop komt te staan. Tijdens het omhoog komen blijven je armen gestrekt, je drukt je heupen naar voren wanneer de stang op kniehoogte is. Wanneer je het gewicht helemaal hebt opgetild, trek je je schouders naar achteren om vervolgens het gewicht weer te laten zaken door middel van door je knieën te gaan.

Een goede houding is belangrijk

goede houding
Een goede houding is erg belangrijk bij het uitvoeren van de deadlift. Wanneer je bijvoorbeeld je rug bol houdt tijdens het optillen van het gewicht, kun je blessures veroorzaken in je onderrug. Je spreekt dan namelijk niet de spieren in je core aan om het gewicht omhoog te tillen, maar je trekt aan je rug. Dit is helaas een veel voorkomende fout. Zorg er daarom voor dat wanneer je gaat deadliften, je er zeker van bent dat je een goede techniek beheerst. Start bijv. eerst met een lichte stang. Pas wanneer je de techniek volledig beheerst, kun je langzaam gaan opbouwen in gewicht.

    Comment Section

    0 reacties op “Deadlift

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Phoenix WebsitePhoenix Website