Verlies Ongewenst Buikvet Met Dit 3-Stappenplan
MEER INFORMATIE

Page content

Squat

Squat

squat

‘Oh yeah she squats!’ Deze term hebben we allemaal wel eens voorbij zien komen op social media. De squat is een onwijs populaire oefening, met name onder vrouwen. Dat veel vrouwen (en mannen) denken dat de bilpartij hier groter en ronder van wordt, dat is echter (deels) een fabeltje. Je billen worden wel getraind, maar als secundaire spiergroep. De squat, kniebuiging in het Nederlands, is één van de meest effectieve compound oefeningen voor de benen, billen, hamstrings en buikspieren. Doordat je jezelf in balans moet houden, train je ook je core. Dit maakt dat de squat, samen met de deadlift, een hele effectieve oefening is voor de buikspieren. Eigenlijk train je voornamelijk de beenspieren. Voor de bilpartij kun je beter de cable pull through of de hip thrusts gebruiken.

Hoe ziet een squat eruit?

hoe ziet een squat eruit
Bij de squat wordt er door de knieën gebogen, tot er een hoek van minimaal 90 graden ontstaat. Dit is op zich al goed, echter bij sommige sporten, zoals crossfit, wordt de buiging nog dieper gemaakt. De hoek die gemaakt wordt bij de squat, hangt volledig af van je mobiliteit. Door de diepe buiging, komt er een grote druk op de knie te staan. Deze diepe buiging is niet voor elke knie weggelegd. Wel kun je deze mobiliteit natuurlijk stap voor stap trainen. Je voeten plaats je voor de buiging op heupbreedte. Na de buiging moet je weer omhoog komen, hierbij zorg je ervoor dat je je knieën naar buiten plaatst. Als je nog geen idee hebt hoe een squat uitgevoerd moet worden, is het verstandig om een filmpje op te zoeken op Youtube, waarbij je ook goed kunt zien hoe de houding eruit ziet. Door een verkeerde houding bij de uitvoering, kunnen namelijk lelijke blessures ontstaan, helemaal met extra gewicht.

Met en zonder gewicht

squat met en zonder gewicht
De squat kan gemaakt worden zonder gewichten, ook wel de air squat genoemd. Veelal wordt het echter uitgevoerd mét gewichten, meestal barbells met gewichtsplaten eraan.
Wanneer je gewichten gebruikt, kan de squat nog op 2 manieren gemaakt worden, de front squat en de back squat. Bij de front squat, het woord zegt het al, laat je de barbell op de voorkant van je schouders leunen en buig je daarna door je knieën. Bij de back squat leunt de barbell achterop je schouders (niet op het bovenste bot van je ruggenwervel, maar net daaronder) en maak je daarna een buiging door je knieën. Ook zijn er nog tal van andere oefeningen die een gedeelte van de squat in hun beweging hebben zitten, denk hierbij bijv. aan een split squat, een oefening waarbij je een squat maakt met één been. Wanneer je wil gaan squatten met zwaar gewicht, kan er ook nog gebruik worden gemaakt van het squatrek. Dit betekent dat je barbell met gewichten in een rek hangt, waardoor je de barbell niet zelf van de grond hoeft te krijgen en op je schouders moet zien te leggen. Dit is een uiterst handig hulpmiddel om een zwaargewicht squat uit te voeren. Bedenk hierbij wel altijd dat er genoeg ruimte over moet zijn om de barbell te laten vallen, als je uiteindelijk toch niet omhoog komt. Trainen met een buddy ofwel een trainingsmaatje, is in dit soort gevallen erg handig.

    Comment Section

    0 reacties op “Squat

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Phoenix WebsitePhoenix Website