Page content

Supercompensatie

Supercompensatie

Supercompensatie komt erop neer dat je lichaam zich aanpast aan de stress van de training om de volgende keer deze stress beter aan te kunnen.

Homeostase

Het menselijk lichaam is altijd op zoek naar evenwicht. Als het lichaam een verstoring in het evenwicht ervaart, dan zal het er alles aan doen om terug te keren naar het evenwicht. Dit is de homeostase. Een goed voorbeeld is de lichaamstemperatuur. Een gemiddeld mens heeft een lichaamstemperatuur van 36 graden. Bij een stijging van de buitentemperatuur, zal het lichaam er alles aan doen om deze 36 graden te behouden.
Het verstoren van het evenwicht gebeurt ook door het geven van een trainingsprikkel. Het lichaam zal na een trainingsprikkel zorgen dat het beter is voorbereid op een volgende prikkel, dit fenomeen wordt supercompensatie genoemd.

Trainingsprikkel

Om supercompensatie te creëren zal het lichaam een trainingsprikkel moeten krijgen. Deze trainingsprikkel moet op een bepaald niveau liggen om het gewenste effect te bereiken. Een trainingsprikkel kan bestaan uit bijv. duurtraining, zoals hardlopen, óf krachttraining, zoals het trainen met gewichten. In beide gevallen heeft het lichaam na de training een herstelfase nodig, om zodoende weer op een hoger niveau uit te komen dan de vorige trainingsprikkel.

Progressieve overload

Op de lange termijn is het van belang om progressieve overload te creëren. Dit houdt in dat de trainingsprikkel over tijd steeds groter moet worden om vooruitgang te blijven boeken. Met andere woorden, dat supercompensatie kan blijven optreden. Wanneer progressieve overload wordt toegepast en de resultaten tijdens de training gaan meetbaar vooruit, dan zal een toename in spiermassa en kracht niet uitblijven.

Fasen
In het principe van ‘belasting – herstel – supercompensatie’ zijn 4 fasen te benoemen:

  1. Het trainingsniveau voorafgaand aan de training
  2. De hoeveelheid energie die verbruikt wordt in de training en de belasting
  3. Na de training zal er herstel optreden, dit herstel is volledig afhankelijk van de soort training
  4. Het lichaam past zich aan, waardoor het op een hoger uitgangsniveau uitkomt

Herstel


Herstel is een heel belangrijk aspect wanneer we spreken over supercompensatie. De training en het herstel moeten goed op elkaar afgestemd zijn. Wanneer het herstel te lang duurt, zullen de opgebouwde resultaten langzaam aan weer verdwijnen. Wanneer het lichaam niet actief is, wordt dit ook weer gezien als een nieuwe situatie en zal het lichaam zich automatisch weer aanpassen aan deze nieuwe situatie. Wanneer het herstel te kort is, dan heeft het lichaam te weinig tijd om het herstel dat nodig is te laten plaatsvinden. Er is dan snel sprake van overtraining. Wanneer je van plan bent om optimaal gebruik te gaan maken van het principe van supercompensatie, dan kan het van groot belang zijn om een deskundige trainer in de arm te nemen, die precies weet hoe en wanneer welke trainingsprikkels nodig zijn en deze dus perfect op elkaar kan afstemmen.

Blessures en herstel

Om supercompensatie te krijgen is het herstel en rust van wezenlijk
belang. Dit geldt ook voor het herstellen van een blessure. Een blessure
is een vervelende onderbreking van je fysieke ontwikkeling. Je kan
namelijk niet meer trainen of je zult het rustig aan moeten doen. Om een
blessure te voorkomen en om gewrichten te ontlasten kun je gebruik maken
van een sportbrace. Een voorbeeld hiervan zijn zaalsporters zoals
basketballers, handballers en volleyballers. Veel zaalsporter die op
niveau sporten trainen veel en zitten niet te wachten op een blessure.
Daarom maken deze sporters ook vaak gebruik van een enkelbrace om te
voorkomen dat ze niet door hun enkel gaan. Voorkomen is beter dan
genezen is dan ook vaak het motto. Mocht je eenmaal geblesseerd raken en
je wilt snel herstellen dan kan een fysiotherapeut je hierbij helpen.
Een fysiotherapeut kan het herstel bevorderen zodat je weer sneller kan
trainen en sporten. Een van de methodes die je in sport en topsport veel
ziet is kinesiotaping. bij de kinesiotape behandelmethode wordt gebruik
gemaakt van spier-, ligament en mobiliserende technieken. De huid wordt
na het aanbrengen van de kinesiotape iets opgetild, zodat de
bloedcirculatie rondom het beschadigde gebied wordt bevorderd.

    Comment Section

    0 reacties op “Supercompensatie

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Phoenix WebsitePhoenix Website