Page content

Anabolisme

Anabolisme

Wat is anabolisme en hoe bevorder je het?

Anabolisme is een term die we vaak horen in de fitness wereld, maar wat betekent het nou eigenlijk precies? Anabolisme betekent opbouw van weefsel. In dit artikel wordt er met anabolisme het opbouwen van spiermassa bedoeld. Het heeft over het algemeen geen positief beeld, men denkt vaak aan té gespierde mannen en bij vrouwen is het al helemaal not done. Maar wist je dat het een heel gunstig effect kan hebben op je metabolisme? Daarbij kunnen vrouwen ook prima aan anabolisme doen.

Het proces

anabolisme

anabolisch uurtje


Het proces bestaat eigenlijk uit het opbouwen van grotere moleculen uit kleinere moleculen via een metabole route door middel van stofwisseling in cellen, organen of hele organismen. Anabolisme maakt deel uit van het proces waarbij organen en weefsel, zoals spiermassa en botten, worden opgebouwd.
Het tegenovergestelde van anabolisme is katabolisme. In plaats van het toenemen van de spiermassa bij anabolisme, hebben we het bij katabolisme over het afnemen van weefsel. In de meeste gevallen denkt men aan afbraak van spiermassa, maar dat hoeft niet per definitie het geval te zijn. Dit kan gebeuren bij bijv. lange en intensieve workouts zoals marathons. Indien je daarvoor niet genoeg koolhydraten op voorraad hebt in de vorm van glycogeen, zal je lichaam spiermassa gaan afbreken om energie vrij te maken. Het is dus belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt om je lichaam te onderhouden. Uit dit principe is het ‘anabolisch uurtje’ ontstaan, binnen een uur na je anabolische activiteit je lichaam van de juiste voedingsstoffen voorzien om het goed te laten herstellen en het te kunnen versterken.

Waar is het anabolische proces goed voor?

anabolisme voor spiergroei
Door spiermassa op te bouwen, wordt je metabolisme enorm gestimuleerd en blijf je daarna ook energie verbranden. Het voordeel van het anabolisme is dus dat je goed gevormde en strakkere spieren ontwikkelt en dat je meer vet verbrandt.
Door de intensiteit van je workout blijft je metabolisme nog uren daarna gestimuleerd en zo blijf je dus langer in anabole staat. Wanneer je dit proces combineert met een gezond voedingspatroon (groenten, fruit en organische eiwitten), krijg je een nog beter resultaat.

Hoe beland je snel in anabole staat?

HIIT

Door krachttraining bevorder je anabolisme, omdat dit de prikkel geeft aan je spieren om zich na afbraak weer op te bouwen. Uiteraard zullen ze pas groeien wanneer je voeding daarvoor aanleiding geeft.
HIIT-workouts zijn ook uitermate geschikt. HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Hierbij kun je bijv. denken aan joggen met intervallen van sprints.

    Comment Section

    0 reacties op “Anabolisme

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Phoenix WebsitePhoenix Website