Verlies Ongewenst Buikvet Met Dit 3-Stappenplan
MEER INFORMATIE

Page content

Bulken

Bulken

Bulken is het snel aanzetten van spiermassa waarbij je doorgaans ook wat extra vet aankomt.

Waarom beginnen mensen met bulken?


Mensen die graag meer spiermassa willen ontwikkelen beginnen met een ‘bulk’. Tijdens bulken ben je eigenlijk overmatig veel aan het eten. Je eet 10 tot 20% meer dan wat je lichaam eigenlijk nodig heeft. Voor vrouwen betekent dit zo’n 2300 kcal. per dag (bij een gemiddelde van 2000), voor mannen betekent dit zo’n 2800 kcal. per dag (bij een gemiddelde van 2500). De extra calorieën haal je meestal uit koolhydraten. Voldoende voedingsstoffen in combinatie met een goed trainingsprogramma zullen resulteren in spiergroei. Je zult merken dat je snel sterker wordt, echter zal je vetpercentage ook stijgen.

Hoe werkt het?


Wanneer je start met een bulk zal je vetpercentage stijgen. Het is daarom erg verstandig om te bepalen wanneer je wel of niet met een bulk moet starten. Voor vrouwen geldt, is je vetpercentage hoger dan 22% start dan niet met bulken. Wanneer je wel start, zorg er dan voor dat je stopt wanneer je rond de 28-30% vet zit. Voor mannen geldt, is je vetpercentage hoger dan 14%, start dan niet met bulken. Start je er wel mee, zorg er dan voor dat je stopt wanneer je vetpercentage 20% is.
Hoe hoger je vetpercentage, des te gemakkelijker je aankomt in vet. Dit kan er dus voor zorgen dat dikkere mensen nog dikker worden.

Hoe lang duurt het bulken?


Hoe lang je bulkperiode duurt, hangt af van de snelheid waarmee je vet aanzet. Dit is per persoon natuurlijk verschillend. Normaal duurt een bulkperiode ongeveer drie maanden, maar je kan langer bulken als je vetpercentage nog op een acceptabel niveau blijft. Vergeet niet dat als je zwaarder wordt tijdens het bulken, je energiebehoefte stijgt, waardoor je extra energie nodig hebt. Eén keer per week een cardio of HITT training doen, is goed om je conditie op pijl te houden.

Is je vetpercentage toch iets te hoog? Verlies vet met dit Assessment

Is jouw “Homeostase” verstoord?

De Homeostase zorgt voor evenwicht of balans in o.a. een gezond gewicht. Als jij niet van overgewicht af komt kan het zijn dat je een verstoring hebt in je homeostase. Gebruik dit assessment om te ontdekken of dit bij jou het geval is, mogelijk zonder het zelfs te beseffen.

(10 vragen meerkeuzevragen, geschatte benodigde tijd: 4 minuten)

Eerst cutten of eerst bulken?


Als je alleen wilt afvallen en niet zoveel om spiermassa geeft, is het vanzelfsprekend dat je gaat cutten. Als je dun bent en gewoon wil aankomen (in spiermassa), dan ga je bulken. Het kan ook voorkomen dat je én vet wil verliezen én wilt aankomen in spiermassa. Wat ga je dan eerst doen? Het antwoord op deze vraag verschilt per persoon. Iemand die voller is kan beter eerst gaan cutten en iemand die dunner is, kan beter eerst gaan bulken. Om te bepalen wat voor jou de beste start is, is het belangrijk om te weten wat je vetpercentage is. Hoe hoger je vetpercentage, hoe groter de kans dat je lichaam de overtollige energie tijdens de bulk opslaat in vet in plaats van spieren. Wanneer je met een relatief hoog vetpercentage gaat bulken, eindig je met een nóg hoger vetpercentage. Wanneer je vervolgens gaat cutten, dan wordt het erg lastig dit overtollige vet weer kwijt te raken en zal dit veel meer tijd in beslag nemen.

Onthoud dus; Bij een hoog vetpercentage kun je beter starten met cutten. Bij een laag vetpercentage kun je beter starten met bulken.

 

    Comment Section

    0 reacties op “Bulken

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Phoenix WebsitePhoenix Website