Page content

Hypertrofie

Hypertrofie

Hypertrofie is de toename van weefselgrootte, in het geval van spierhypertrofie worden de spiervezels groter waardoor de totale spiermassa toeneemt.
Wanneer je aan krachttraining doet, ontstaat er hypertrofie, een moeilijke term voor spiergroei. Voor veel mensen is hypertrofie de voornaamste reden om te gaan trainen, zij willen graag zichtbaar grotere spieren. Om dit voor elkaar te krijgen is het van groot belang dat je voeding en training hierop zijn aangepast. Of je nou aan vetverbranding doet of aan spieropbouw, de trainingsprikkel moet gericht zijn op hypertrofie en de voeding moet gericht zijn op de ondersteuning van deze trainingsprikkel.

Wat is hypertrofie


Wanneer we spreken over hypertrofie binnen krachttraining, dan gaat het over hypertrofie van de skeletspieren. Spierhypertrofie is het groter worden van de spiervezels.

Wat veroorzaakt hypertrofie?


Uit onderzoek is gebleken dat op het gebied van training, drie verschillende mechanismen betrokken zijn bij het opbouwen van spiermassa;

  • Spierspanning
  • Spierschade
  • Metabole stress

Spierspanning

De spierspanning is de spanning die de spieren te verduren krijgen wanneer je een setje van een oefening doet. De spanning op de spieren verstoort de spiervezels waardoor ze signalen krijgen dat ze zich moeten aanpassen (spiergroei). Meer spanning betekent een grotere stimulans voor de spieren, dit moet uiteraard geen overmatige spanning zijn, daarmee bereik je het tegenovergestelde effect.

Spierschade

Spierschade ontstaat door het belasten van je spieren met oefeningen. Het gaat hierbij om hele kleine schade aan te brengen aan de eiwitelementen in de spiervezels. Deze eiwitelementen worden hersteld door de eiwit die je uit voeding haalt. Om deze reden is het belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen waardoor je spieren herstellen en uiteindelijk groeien als gevolg van de herstelde spierschade.

Metabole stress

Metabole stress heeft te maken met de stofwisseling die plaatsvindt in de spieren tijdens de krachttraining. Wanneer de verzuurde spieren vocht aantrekken, lijken ze tijdelijk dikker. Dit wordt de spierpomp genoemd. De spierpomp vormt de metabole stress en dat is een serieuze prikkel voor de spieren om te groeien.

Overload

Spierspanning, spierschade en metabole stress moeten samenwerken om spiergroei te creëren. Alle drie de mechanismen zijn op verschillende manieren te stimuleren. Het is echter zo dat metabole stress en spierschade niet kunnen ontstaan zonder de mogelijkheid om weerstand uit te oefenen om spierspanning te creëren. De overload van spierspanning is hierdoor de voornaamste reden voor spiergroei.

    Comment Section

    0 reacties op “Hypertrofie

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Phoenix WebsitePhoenix Website