Page content

Creatine

Creatine

Creatine is samen met whey eiwit waarschijnlijk het populairste supplement onder bodybuilders en andere atleten. Het draagt bij aan de levering van energie en dat is natuurlijk erg van belang bij een training. Het conversieproces met behulp van creatine, levert zo’n 20 extra seconden aan energie op. Wanneer je extra creatine inneemt, kun je dus een aantal seconden toevoegen aan het trainen. Het voordeel is namelijk dat de spieren minder snel verzuren, waardoor de prestaties aanzienlijk verhoogd kunnen worden.

Wat is creatine?


Creatine is een lichaamseigen stof die voorkomt in de spieren van zoogdieren en dus van mensen. Het is een tussenproduct bij de energievoorziening van spier- en zenuwcellen. Je lichaam maakt zelf creatine aan, maar je kunt ook extra innemen in de vorm van een supplement. Het is vooral te vinden in vlees, maar ook in vis. Je eigen lichaam produceert dagelijks ongeveer één gram creatine.
Creatine wordt gevormd uit de aminozuren in je lever en alvleesklier, maar met name in de nieren. Je kunt creatine supplementen makkelijk online bestellen.

Wat doet het?

Tijdens het trainen gebruikt je lichaam energie. Om een spier te laten bewegen, heeft het lichaam een energiebron nodig. Het lichaam zet het stofje ATP als energiebron om in ADP. Vervolgens ontstaat er een restproduct wat weer omgevormd moet worden tot ATP. Dit proces wordt ook wel resynthese genoemd; het terugvormen van ADP in ATP. De hoeveelheid ATP in de spiercel is echter beperkt en moet op tijd worden aangevuld om een explosieve beweging vol te kunnen houden. Hierbij komt creatine kijken. Toediening van creatine via de mond leidt tot verhoogde creatinelevels in het bloed. Het kan vervolgens uit het bloed worden opgenomen in verschillende organen en cellen of door filtering van de nieren.

Voor wie is het geschikt?


Het grote deel van de gebruikers van creatine ondervindt positieve effecten, zoals meer kracht, meer vetvrije massa, meer explosieve kracht, het gevoel sterker te zijn en beter te presteren. Dit zijn voornamelijk effecten die erg voordelig kunnen zijn bij krachttraining. Of ze ook voordelig zijn voor duursporten valt te betwijfelen. Creatine zorgt namelijk (door meer spiermassa) voor een toename in het gewicht, dit is nadelig voor een duursporter en het geeft meer explosieve kracht dan langdurige kracht. Voor korte afstanden is het misschien voordelig, voor de langere wat minder. Uiteindelijk zegt het natuurlijk niets over het feit dat creatine slecht is voor duursporters, het heeft waarschijnlijk alleen minder gewenst effect.

    Comment Section

    0 reacties op “Creatine

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Phoenix WebsitePhoenix Website