Page content

Weight gainer

Weight gainer

Weight gainer, letterlijk vertaald ‘gewicht aankomer’. Wanneer je bepaalde trainingsdoelen voor ogen hebt, is het niet alleen belangrijk om een goed trainingsschema te hebben, ook je voedingspatroon speelt een grote rol. Je voedingspatroon is zogezegd nog belangrijker dan je trainingsschema. Mensen die meer spieren op willen bouwen, moeten vaak meer eten. Wanneer je dit niet gewend bent, kan dit nog wel eens lastig zijn. Een uitkomst om toch aan de nodige calorieën te komen is dan een weight gainer, een supplement dat je net dat beetje extra kan geven.

Wat is een weight gainer?


Een weight gainer is een supplement in een poeder vorm, welke er voor zorgt dat je extra energie binnenkrijgt. Denk hierbij aan koolhydraten, eiwitten (aminozuren), vitaminen, mineralen en andere bestanddelen die bijdragen aan het verbeteren van de prestaties. Je kunt een weight gainer zien als een tussendoortje of een maaltijdvervanger. Een weight gainer zorgt ervoor dat je extra koolhydraten en eiwitten binnenkrijgt en bevat vaak voor 20-30% aan eiwitten en voor 70-80% aan koolhydraten.

Het effect van de weight gainer


Een weight gainer helpt je om aan je dagelijkse caloriebehoefte te komen, niets meer en niets minder. Wanneer je meer spiermassa wilt opbouwen, is het belangrijk om voldoende koolhydraten en eiwitten te eten en ook om voldoende te herstellen. Wanneer de calorie-inname te laag is, zal het herstelproces ook minder snel gaan en zal de spieropbouw ook langer duren. Een weight gainer is een prima supplement om toe te voegen aan een gevarieerd en voedzaam voedingspatroon, het moet geen vervanging van gezonde maaltijden zijn.

Aandachtspunten bij weight gainers


Naast de gunstige effecten van weight gainers zijn er ook een paar aandachtspunten. Weight gainers kunnen lactose bevatten, let hierop wanneer je lactose intolerant bent. Ze bevatten veel calorieën, dat is natuurlijk de bedoeling, echter elke dag 800 calorieën extra naar binnen werken is het andere uiterste. De smaak kan erg onprettig zijn, gelukkig kun je zelf ingrediënten toevoegen om dit aan te passen. Sommige weight gainers bevatten cafeïne en natrium, houdt er rekening mee dat je hier niet teveel van binnen krijgt, met name voor het slapen gaan (geen slaap en vocht vasthouden). Weight gainers kun je ook zelf maken door bijv. je blender te vullen met 450 ml magere of halfvolle melk, 2 scheppen whey eiwit, 1 banaan, 50 gram havermout en 1 lepel lijnzaad. Zo weet je precies wat er in je shake zit en smaakt het waarschijnlijk stukken beter.

    Comment Section

    0 reacties op “Weight gainer

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Phoenix WebsitePhoenix Website