Verlies Ongewenst Buikvet Met Dit 3-Stappenplan
MEER INFORMATIE

Page content

Waar zitten eiwitten in – eiwitrijke voeding

waar zitten eiwitten in

Het antwoord op ‘waar zitten eiwitten in’ is een vraag met een breed antwoord, omdat er in veel voeding eiwitten zit. Als het gaat om eiwitrijke voeding, kan er een concreter antwoord worden gegeven.
Laten we eerst beginnen bij wat eiwitten nou zijn, dan kun je daarna voor jezelf leren bepalen hoeveel je er echt van nodig hebt.
Eiwitten of proteïnen zijn een bouwstof. Eiwitten zijn nodig voor groei, ontwikkeling en instandhouding van het lichaam. Elk levende cel in je lichaam bevat eiwitten, waarvan een groot gedeelte in je spieren. Eiwitten zijn dus noodzakelijk voor de opbouw en behoud van spieren. Wanneer er onvoldoende koolhydraten en vetten aanwezig zijn in je voeding, zal het lichaam in uitzonderlijke situaties eiwitten als brandstof verbruiken. Het gevolg hiervan is dat je spiermassa zal afnemen. Dit is een belangrijke reden om niet gigantisch weinig calorieën te gaan eten als je wil afvallen.

Een overschot aan eiwitten kan als vet worden opgeslagen als je dagelijks meer calorieën eet dan je verbruikt. Eiwit uit voeding wordt door de spijsvertering (je fabriek) afgebroken tot zijn basiscomponenten: aminozuren. Deze aminozuren kunnen uit het bloed worden opgenomen door de cellen. Kort gezegd, breekt het lichaam voedingseiwit af tot kleinere deeltjes, aminozuren. Vervolgens worden deze aminozuren opgenomen door de cellen als lichaamseiwit.

Aminozuren

Het lichaam heeft 20 verschillende aminozuren nodig om te kunnen functioneren. 9 van de 20 zijn essentiële aminozuren, omdat het lichaam deze niet zelf kan maken, maar uit voeding moet halen. De andere 11 aminozuren zijn niet-essentieel, omdat het lichaam deze zelf kan aanmaken. Alle 20 aminozuren moeten tegelijkertijd in het lichaam aanwezig zijn in de juiste hoeveelheid. Alleen dan kunnen ze worden omgezet in een volwaardig lichaamseiwit dat zijn functie kan uitvoeren. Als er zelfs van één aminozuur een tekort is, zal het aanmaakproces van eiwit sterk worden beperkt of zelfs geheel ophouden. Dit klinkt moeilijker te bereiken dan het in werkelijkheid is.

Hoeveel eiwitten heb ik nodig

Je hebt eiwitten in slechts kleine dagelijkse hoeveelheden nodig en bovendien zitten er eiwitten in heel veel verschillende soort voeding. Een gezond persoon heeft ongeveer voldoende aan 0,8 gram eiwit per lichaamsgewicht in kg. Iemand van 70 kilo heeft dus 56 gram per dag nodig. 100 gram zalm levert bijvoorbeeld al ongeveer 20 gram aan eiwit, meer dan 1/3 van wat je nodig hebt. Als je aan krachttraining doet voor spieropbouw heb je voldoende aan ongeveer 1,8 gram eiwit per lichaamsgewicht in kg. Als je vegetarisch of veganistisch bent zal je door plantaardige eiwitbronnen aan je eiwitten moeten komen. Zowel vleeseters als vegetariërs kunnen voedingssupplementen gebruiken om toch aan je eiwitbehoefte kunt voldoen.

Waar zitten eiwitten in: eiwitbronnen en eiwitrijke voeding

Er bestaan dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zijn te vinden in vlees, gevogelte, vis, zuivel en eieren. Ze komen ook voor in snacks, gebak en koek, omdat hier melk, kaas of eieren in zijn verwerkt. Dierlijk eiwit bevat voldoende van alle essentiële aminozuren.
Plantaardige eiwitten zijn vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, noten, soja en paddenstoelen. Plantaardige eiwitten bevatten vaak niet alle essentiële aminozuren, behalve in het geval van soja. Vegetariërs en veganisten hebben dus meer eiwitten nodig om aan alle essentiële aminozuren te komen.
Naast dierlijke en plantaardige eiwitten kunnen eiwitten ook worden gefabriceerd in de vorm van voedingssupplementen. Deze worden meestal uit plantaardige eiwitten gemaakt.

    Comment Section

    0 reacties op “Waar zitten eiwitten in – eiwitrijke voeding

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Phoenix WebsitePhoenix Website