Page content

Waar zitten eiwitten in – 34 bronnen van eiwitrijke voeding

waar zitten eiwitten in

Inhoud van dit artikel:

Wat zijn eiwitten?
Wat zijn aminozuren?
Hoeveel eiwitten heb ik nodig?
Welke eiwitbronnen zijn er?
Zo kom je makkelijk aan jouw eiwitten
Eiwitsnacks bestellen met unieke voordelen

Het antwoord op ‘waar zitten eiwitten in’ is een vraag met een breed antwoord, omdat er in veel voeding eiwitten zit. Als het gaat om eiwitrijke voeding, kan er een concreter antwoord worden gegeven.

Zoek je specifiek naar eiwitten voor een bepaald dagdeel of maaltijd?

Klik dan op één van de onderstaande links om direct door te scrollen in dit artikel naar wat jij zoekt.

Waar zitten eiwitten in voor ontbijt
Waar zitten eiwitten in voor lunch
Waar zitten eiwitten in voor avondeten
Waar zitten eiwitten in voor tussendoortjes
Waar zitten eiwitten in uit repen/shakes (supplementen)

Wat zijn eiwitten?

Laten we eerst beginnen bij wat eiwitten nou zijn, dan kun je daarna voor jezelf leren bepalen hoeveel je er echt van nodig hebt.
Eiwitten of proteïnen zijn een bouwstof. Eiwitten zijn nodig voor groei, ontwikkeling en instandhouding van het lichaam. Elk levende cel in je lichaam bevat eiwitten, waarvan een groot gedeelte in je spieren. Eiwitten zijn dus noodzakelijk voor de opbouw en behoud van spieren. Wanneer er onvoldoende koolhydraten en vetten aanwezig zijn in je voeding, zal het lichaam in uitzonderlijke situaties eiwitten als brandstof verbruiken. Het gevolg hiervan is dat je spiermassa zal afnemen. Dit is een belangrijke reden om niet gigantisch weinig calorieën te gaan eten als je wil afvallen.

Een overschot aan eiwitten kan als vet worden opgeslagen als je dagelijks meer calorieën eet dan je verbruikt. Eiwit uit voeding wordt door de spijsvertering (je fabriek) afgebroken tot zijn basiscomponenten: aminozuren. Deze aminozuren kunnen uit het bloed worden opgenomen door de cellen. Kort gezegd, breekt het lichaam voedingseiwit af tot kleinere deeltjes, aminozuren. Vervolgens worden deze aminozuren opgenomen door de cellen als lichaamseiwit.

Aminozuren

Het lichaam heeft 20 verschillende aminozuren nodig om te kunnen functioneren. 9 van de 20 zijn essentiële aminozuren, omdat het lichaam deze niet zelf kan maken, maar uit voeding moet halen. De andere 11 aminozuren zijn niet-essentieel, omdat het lichaam deze zelf kan aanmaken. Alle 20 aminozuren moeten tegelijkertijd in het lichaam aanwezig zijn in de juiste hoeveelheid. Alleen dan kunnen ze worden omgezet in een volwaardig lichaamseiwit dat zijn functie kan uitvoeren. Als er zelfs van één aminozuur een tekort is, zal het aanmaakproces van eiwit sterk worden beperkt of zelfs geheel ophouden. Dit klinkt moeilijker te bereiken dan het in werkelijkheid is.

Hoeveel eiwitten heb ik nodig

Je hebt eiwitten in slechts kleine dagelijkse hoeveelheden nodig en bovendien zitten er eiwitten in heel veel verschillende soort voeding. Een gezond persoon heeft ongeveer voldoende aan 0,8 gram eiwit per lichaamsgewicht in kg. Iemand van 70 kilo heeft dus 56 gram per dag nodig. 100 gram zalm levert bijvoorbeeld al ongeveer 20 gram aan eiwit, meer dan 1/3 van wat je nodig hebt. Als je aan krachttraining doet voor spieropbouw heb je voldoende aan ongeveer 1,8 gram eiwit per lichaamsgewicht in kg. Als je vegetarisch of veganistisch bent zal je door plantaardige eiwitbronnen aan je eiwitten moeten komen. Zowel vleeseters als vegetariërs kunnen voedingssupplementen gebruiken om toch aan je eiwitbehoefte kunt voldoen.

Waar zitten eiwitten in: eiwitbronnen en eiwitrijke voeding

Er bestaan dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zijn te vinden in vlees, gevogelte, vis, zuivel en eieren. Ze komen ook voor in snacks, gebak en koek, omdat hier melk, kaas of eieren in zijn verwerkt. Dierlijk eiwit bevat voldoende van alle essentiële aminozuren.
Plantaardige eiwitten zijn vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, noten, soja en paddenstoelen. Plantaardige eiwitten bevatten vaak niet alle essentiële aminozuren, behalve in het geval van soja. Vegetariërs en veganisten hebben dus meer eiwitten nodig om aan alle essentiële aminozuren te komen.
Naast dierlijke en plantaardige eiwitten kunnen eiwitten ook worden gefabriceerd in de vorm van voedingssupplementen. Deze worden meestal uit plantaardige eiwitten gemaakt.

Eiwitrijke voeding voor ontbijt

Eiwitrijke voeding voor lunch of diner/avondeten

Eiwitrijke voeding voor tussendoor/snacks

Eiwitrijke voeding uit supplementen

Volledig lijstje in PDF met 34 eiwitrijke bronnen

Zo kom je makkelijk aan je eiwitten

Heb jij, zoals de meeste mensen, moeite om dagelijks aan voldoende eiwitten te komen? Het makkelijkste is dan om iets te eten wat je makkelijk mee kunt nemen zonder gedoe, waar je geen bord of bestek voor nodig hebt en wat je heel snel tussendoor op kunt. Hiermee kom je gauw uit op een eiwitreep. De eiwitrepen van XXL Nutrition smaken GE-WEL-DIG en naar mijn mening nog lekkerder dan die van Bodyenfitshop, hoewel die ook niet verkeerd zijn hoor.

Wil jij eiwitsnacks bestellen?

Fitstation is partner van XXL Nutrition en daardoor kun jij met heel veel voordelen uit het heel assortiment van XXL Nutrition bestellen. Zo krijg je al een maand premium online begeleiding met jouw doelen bij een bestelling vanaf € 100. Hiervoor moet je wel via Fitstation bestellen. Wil jij hoogwaardige en lekkere eiwitsnacks en één maand gratis premium online begeleiding met jouw doelen? Geef hieronder via de chat direct je bestelling door of stel een vraag.



    Comment Section

    4 reacties op “Waar zitten eiwitten in – 34 bronnen van eiwitrijke voeding


    Door Renu op 18 maart 2019

    Interessant artikel! Goed om te weten hoe ik aan meer eiwitten kan komen. Het pdfje is ook heel handig, zo hoef ik niet steeds het artikel op te zoeken.

    Ik heb ook 2 eiwitrepen uitgeprobeerd: de Peanut Crunch en de low carb Cookies & Cream. Ik heb eerder zulke repen uitgeprobeerd en die waren niet heel lekker, omdat je toch proeft dat het niet een echte chocoladereep is. Maar ik moet eerlijk toegeven dat de Peanut Crunch echt heel lekker is! Het smaakt een beetje als een Lion reep. De Cookies & Cream was ook niet verkeerd, maar toch minder lekker dan Peanut Crunch. Het is wat dikker en taaier, maar de smaak is wel ok. Daarnaast zit ik best vol van zo’n reep, waardoor ik minder naar foute dingen grijp. Ik heb bij Lorenzo van elke reep een doos aangeschaft om af te wisselen. Aangezien ik vaak sport op een lege maag, is zo’n reep wel fijn daarna of voor als ik trek heb in iets lekkers. Thanks voor de tip Lorenzo!


    Door ilona op 14 maart 2019

    hoi lorenzo ik heb de eiewit reep van xxl l geproefd en hij was super lekker vult ook echt goed bedankt voor het proberen


    Door Fascha Tulaseket op 13 maart 2019

    Om te proeven kreeg ik een de eiwit reep (milk chocolate peanut crunchy) mee. Mijn vorige gratis verkregen reep bij een online shop, was totaal niet mijn smaak. Hierdoor was ik wat sceptisch over het feit dat zo’n reep lekker zou kunnen zijn. Maar niets is minder waar, deze nutrilon reep van Lorenzo was heerlijk! Oftewel een echte aanrader. Super bedankt voor deze tip!


    Door Bobby op 12 maart 2019

    Wow dit is echt super handig om te weten!!! Nu hoef ik niet meer 3 scheppen shake te drinken, maar kan gewoon beter wat noten bij mijn voeding gooien. Hele goede artikel! Hartelijk bedankt!!!

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    background: rgba(255, 255, 255, 0.73);