Gezond koekje?
Lukt afvallen niet? Ontvang een gewichtsverlies analyse in 2 minuten.
START ANALYSE

GEWICHTSVERLIES ANALYSE

Deze snelle analyse toont jou binnen 2 minuten de 3 cruciale stappen voor blijvend gewichtsverlies die je per ongeluk over het hoofd hebt gezien ...

Page content

article content

Gevaren van een zittend beroep (overgewicht en ziekte)

In deze tijd is de kans dat je een zittend beroep hebt groot. Zeker omdat het aanbod van banen in de IT sector steeds meer groeit en dit ook de toekomst heeft. Maar eigenlijk is deze richting en vele anderen als bijvoorbeeld chauffeur, machinist en receptioniste niet bepaald ideaal voor je lichaam. De kans op kwalen worden groter als je weinig beweegt. Ook is de kans groter dat je overgewicht krijgt.

Wat is het gevaar?

Het lichaam heeft veel spieren die allemaal een eigen functie hebben. Wanneer je veel zittend werk doet dan gebruik je je spieren en je lijf te weinig. In het gunstigste geval doe je deze handelingen:

  • De telefoon op te nemen
  • Typen op een toetsenbord
  • Besturen van een auto

Zo ben je met je bovenlichaam enigszins in beweging, maar het is onvoldoende omdat je hele lichaam simpelweg beweging nodig heeft. Als je dit als full-time baan doet dan ben je 8 uur lang aan het werk zonder voldoende te bewegen. En dan is thuis op de bank zitten of het reizen van en naar je werk nog niet eens meegerekend.

Hierdoor worden de spieren niet voldoende geprikkeld om het bloed goed door het lichaam te pompen en wordt je lichaam langzaam. Bovendien is de kans op onder andere rugklachten, voetklachten en nog andere gerelateerde kwaaltjes groter.

Een zittend beroep kan gevaarlijk zijn

Overgewicht

Een direct verband met overgewicht is snel gemaakt voor werknemers met een zittend beroep. Het vele zitten is niet een directe oorzaak voor het ontstaan van overgewicht, het behoort wel tot één van de meest voorkomende aspecten. Want hoe te minder je beweegt, hoe minder calorieën je verbrandt.

Wanneer je gezond eet en dagelijks het aantal calorieën niet overschrijdt, dan zou dat geen probleem moeten zijn. Om uit te zoeken hoe je voedingspatroon eruit ziet doe je er goed aan om een voedingsdeskundige in te schakelen. Het is namelijk makkelijker om aan te komen dan af te vallen, helemaal bij een zittend beroep.

Afkomen van overgewicht als kantoorprofessional? -> Gratis workshop

Hart- en vaatziekten

Ondanks dat overgewicht beperkt kan worden bij een zittend beroep, geldt dat niet voor hart- en vaatziekten. Omdat je op een normale werkdag 8 uur zittend werkt, veel zittend reist en ook ’s avonds thuis zeker 1 à 2 uur zit, is het risico op hart- en vaatziekten veel groter. Gemiddeld kom je al met al uit op 12 uur zitten!

Zorg dus voor momenten waarop je tussendoor beweegt. Alleen ’s avonds sporten is niet voldoende voor het voorkomen van deze ziekten.

Trap lopen om fit te blijven

Neem wat vaker de trap om de bewegingen op een dag te maximaliseren. Je ervaart weinig effect, maar het is erg belangrijk!

RSI

Een van de meest voorkomende klachten bij een baan achter een computer is RSI. Dit is een vervelende ontsteking aan pezen of gewrichten die ontstaat door veelal dezelfde bewegingen uit te voeren. Denk hierbij aan het gebruik van de muis.

Zorg dus dat je bij een baan, waarbij een computer noodzakelijk is, de juiste maatregelen neemt. Denk aan een goede ergonomische muis, je kunt tenslotte niet zonder. 🙂 Tracking ball muizen zijn aanbevolen, dit zijn muizen die je bedient met een bal waardoor je pols en arm minder worden belast. Combineer dit met een ergonomisch toetsenbord.

De vorm van zo’n toetsenbord is zo opgebouwd dat het de polsen rust geeft, wat resulteert in een verkleinde kans op blessures.

Sport!

Als je de hele dag zit doe je er goed aan om minstens enkele keren per week 1-2 uur te gaan sporten. Hierdoor houd je je spieren in vorm, verlies je sneller gewicht doordat je meer calorieën verbrandt en je voelt je energieker. Als je sport worden er in je lichaam endorfines aangemaakt. Endorfines zorgen voor een fijn gevoel.

Zorg er wel voor dat je een sportsessie goed voorbereidt. Dit doe je met wat lichte rek en strek oefeningen, langzaam lopen op een loopband of het gebruik van lichte gewichten bij diverse oefeningen. Dit zorgt ervoor dat je spieren niet meteen verzuren en overbelast raken. Zeker bij een zittend beroep is dit verstandig.

Heb je geen sportschool in de buurt? Ga dan lekker hardlopen. Dit is een vrij intensieve sport die erg geschikt is om je lichaam in goede conditie te houden. Met nog eens het gemak dat je zelf bepaalt wanneer je loopt zonder dat je vastzit aan openingstijden. Je kunt ook naar je werk fietsen, op deze manier vermijd je de ergernis van files én ben je gezond bezig.

Sport naast je werk voldoende

Dwing jezelf tot actie

Zorg dat je niet vastroest op je stoel wanneer je werkt. Zorg er dus voor dat je in actie komt. Ga bijvoorbeeld eens naar collega’s toe om wat te babbelen, vraag eens rond aan collega’s of aan je baas of je ook wat andere dingen kunt uitvoeren. Of overleg met je baas of er misschien diverse activiteiten mogelijk zijn tijdens pauzes om in beweging te komen. Zorg ervoor dat je sowieso 1x in het uur die benen strekt, neem wat vaker de trap om de spieren actief te houden.

Een juiste stoel

Bij heel veel banen is het belangrijk dat de stoel waarop je zit ergonomisch is. Dit is alleen al gunstig ter voorkoming van rugklachen. Als je niet zeker weet of je de juiste stoel hebt, of als er op het werk nog niet over is gesproken, maak dit dan bespreekbaar. Tenslotte heeft een werkgever niets aan een werknemer die uiteindelijk thuis zit met rugklachten.

Als je (veel) thuis werkt geldt dit ook: zorg voor een stoel waarin je houding voldoende is voor langdurig werk. Ook als je niet de juiste stoel hebt kan je al het verschil maken door zelf de juiste houding aan te houden. Dit betekent rechtop zitten met een rechte nek en rug.

Zorg voor de juiste bureaustoel

Therapeut

Het kan een hele goede oplossing zijn om periodiek een (fysio)therapeut te bezoeken die je helpt met het aannemen van een juiste houding op het werk. Steeds meer werkgevers bieden dit aan op het werk ter voorkoming van klachten.

Beweeg thuis

Je hoeft niet alleen aan sport te denken om buiten je werk te bewegen. Ga bijvoorbeeld vaker een trap op en af en laat je niet te snel verleiden tot het zitten voor de televisie nadat je al een hele dag hebt gezeten. Als je een hond hebt, loop dan flinke stukken als je hem uitlaat. Niet alleen goed voor jezelf, maar ook voor de hond!

Aanrader voor kantoorprofessionals: gratis workshop

Gerelateerde artikelen

Contact

Fitstation helpt je wanneer je wilt afvallen zonder dieet. Gevolg is dat je beter in je vel zit en je zichtbare buikspieren krijgt. Wij helpen je met:

Heb je vragen, neem gerust contact op:

Lorenzo Karg
Ik ben 30 kilo aan lichaamsvet verloren zonder het gebruik van supplementen, diëten en kuurtjes. Wat ik kan, kun jij ook. Daarom deel ik mijn verhaal met jou, zodat jij hetzelfde kan bereiken. Voor vragen en tips kun je mij altijd contacten!

Comment Section

0 reacties op “Gevaren van een zittend beroep (overgewicht en ziekte)

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Phoenix WebsitePhoenix Website