Gezond koekje?
Lukt afvallen niet? Ontvang een gewichtsverlies analyse in 2 minuten.
START ANALYSE

GEWICHTSVERLIES ANALYSE

Deze snelle analyse toont jou binnen 2 minuten de 3 cruciale stappen voor blijvend gewichtsverlies die je per ongeluk over het hoofd hebt gezien ...

Page content

article content

Afvallen door een gezond ontbijt

Ontbijten moet het eerste zijn wat je gaat doen op een vroege ochtend. En als je het doet, dan moet je het goed doen. Maar wat is een gezond ontbijt? Je vindt hier een aantal superpraktische tips.

De gevolgen van een ongezond ontbijt

Ontbijtkoek, croissants, brood, cake, donuts, muesli, vruchtensap uit pak of yoghurtdrank met suiker. Het zijn een aantal voorbeelden van ontbijtproducten die erg ongezond zijn. Jammer genoeg staan deze producten bij veel mensen op de ontbijttafel. Wanneer je ontbijt met deze producten is het misschien verstandig eens te kijken naar andere opties, omdat het negatieve gevolgen kan hebben.

De bovenstaande producten bevatten heel veel suikers waardoor je hormonen in de war raken. Ontbijten met suiker zorgt ervoor dat je snel trekt krijgt in iets te eten of in koffie. Maar hoeveel je ook eet en hoeveel koffie je ook drinkt. Je zult in meerdere gevallen last hebben van een hongergevoel. Als je suikerrijk blijft ontbijten dan zal dit gevoel niet zo snel afnemen.

Andere gevolgen van een ongezond ontbijt zijn:

  • Vetopslag, door ongezond te ontbijten sla je sneller vet op.
  • Je loopt risico op diabetes type 2, obesitas en problemen met je schildklier of insulineresistentie.

Het verschilt per persoon hoe ernstig de negatieve effecten zijn. Toch moet het voor iedereen een trigger zijn om een andere balans te vinden in het ontbijt. Want bij een gezond ontbijt begin je fris en fruitig aan je dag.

Is het ontbijt overslaan een optie?

Wellicht heb je bij het lezen het gevoel dat je beter niet kunt gaan ontbijten. Toch raden wij dat af, omdat er een groot gevaar in schuilt. Als je niet ontbijt heb je kans dat de bloedsuikerspiegel uit balans raakt. Hierdoor krijg je later op de dag trek in ongezonde producten.

Als je bloedsuikerspiegel uit balans raakt heb je ook de volgende gevolgen:

  • Gevolgen voor het aanmaken van je lichaamsvet.
  • Je kunt last krijgen van stemmingswisselingen.
  • En je krijgt veel minder energie.

Het is zonder ontbijt ook lastiger om aan je aanbevolen hoeveelheid vitamines (ADH) te komen. Let wel: het betekent niet dat je altijd direct hoeft te ontbijten in de ochtend. Je kunt rustig iets later in de ochtend gaan ontbijten. In feite is je ontbijt dan ook een ontbijt.

Geen ontbijt heeft stemmingswisselingen als gevolg

Geen ontbijt heeft stemmingswisselingen als gevolg.

Hoe kun je gezond ontbijten?

Iedereen heeft zijn eigen manier van gezond ontbijten. Feit is wel dat alle ontbijten voedzaam moeten zijn. De voedingsstoffen die je namelijk bij je slaap verbruikt moeten door middel van het ontbijt weer aangevuld worden. Een ontbijt met onbewerkte producten is daarbij erg belangrijk.

Denk bij een ontbijt aan de volgende producten:

  • Rauwe groente
  • Groentesmoothies
  • Rijstwafels
  • Avocado
  • Fruit
  • Ei
  • Havermout
  • Kwark
  • Griekse yoghurt

Groente smoothies zijn erg gezond

Koolhydraatarm, koolhydraatbeperkt of koolhydraatrijk?

Voordat je jouw gezonde ontbijt samenstelt, moet je weten welke stijl ontbijt bij jou past. Dit hangt af van de hoeveelheid koolhydraten die in je ontbijt zitten. Het is van belang dat je de juiste hoeveelheid koolhydraten eet. Er zijn drie stijlen:

  • Koolhydraatarm;
  • Koolhydraatbeperkt;
  • Koolhydraatrijk.

Koolhydraatarm

Deze stijl is geschikt voor mensen die minder aan sport doen. Daarnaast is het voor mensen met overgewicht en mensen met een zittend beroep. Voorbeelden van een koolhydraatarm ontbijt zijn een halve avocado met een gekookt ei op volkoren rijstwafels of een omelet met spinazie en cherrytomaatjes.

Koolhydraatbeperkt

Deze stijl is geschikt voor mensen die dagelijks aan beweging doen. Deze mensen doen aan een lichte sport of hebben een beroep waarbij ze een beetje actief moeten zijn en dus niet de hele dag zitten. Voorbeelden van een koolhydraatbeperkt ontbijt zijn Griekse yoghurt met een appel en walnoten of volle yoghurt met mango en lijnzaad.

Koolhydraatrijk

Deze stijl is geschikt voor mensen met een actieve levensstijl. Het is geschikt voor mensen die actief werk doen en veel aan sport doen. Voorbeelden van een koolhydraatrijk ontbijt zijn groene smoothies met boerenkool, banaan en amandelmelk, een ei-banaanpannenkoek of havermoutpap.

Havermout is een gezond ontbijt

Bereiding van gezonde recepten

Je hebt een steuntje in de rug nodig als je jouw ontbijt wilt veranderen. Het moet lekker zijn, omdat je het anders niet volhoudt. Onderstaande recepten kunnen jou daarbij helpen.

Koolhydraatarme pannenkoeken

Wat zijn de benodigdheden en wat is de bereidingswijze van een koolhydraatarme pannenkoek?

De benodigdheden

  • 1 ei
  • 1 grote, rijpe banaan
  • Kokosolie
  • Honing.

De bereidingswijze

Eerst prak je de banaan en kluts je het ei er doorheen. Wanneer het mengsel goed geklutst is, kun je beginnen met bakken. Het meest gezonde is om dit te doen in kokosolie. Zorg ervoor dat je de pannenkoeken bakt op laag vuur. Wanneer de pannenkoeken klaar zijn druppel je er een beetje honing overheen. Je kunt de pannenkoeken serveren met fruit en Griekse yoghurt.

Koolhydraatarme pannenkoeken

Vitaminerijke en koolhydraatarme rijstwafel met avocado en ei

Wat zijn de benodigdheden en wat is de bereidingswijze van een vitamine rijke en koolhydraatarme rijstwafel met avocado en ei?

De benodigdheden

  • Rijstwafels
  • Avocado
  • 2 eieren
  • Snufje peper en zout

De bereidingswijze

Eerst kook je de eieren zoals jij ze het liefst eet. Vervolgens prak je de avocado en breng je deze op smaak met peper en zout. Je belegt de rijstwafels met avocado en snijdt de eieren in plakjes en legt deze bovenop de geprakte avocado. Wanneer je gerookte zalm lekker vindt, kun je er nog een plakje gerookte zalm aan toevoegen.

Vitaminerijke en koolhydraatarme rijstwafel met avocado en ei

De supersmoothie

Een echte ‘supersmoothie’ is een smoothie met boerenkool. Boerenkool heeft erg belangrijke ingrediënten:

  • Vezels
  • Vitamines
  • Mineralen

Het heeft geen zetmeel houdende koolhydraten, dus dat is mooi meegenomen.

De benodigheden

  • 50 gram boerenkool
  • Een halve avocado
  • Een beetje havermoout
  • Verse sinaasappelsap
  • Een banaan
  • Een blender 🙂

Voeg bij het bereiden een klein beetje water toe.

Een groente smoothie als ontbijt

Geweekte havermout met kwark

Voor dit recept moet je de avond voorafgaand aan je ontbijt even de tijd nemen. Geweekte havermout is namelijk het meest gezond. Je weet dus waar je het voor doet.

Benodigdheden

  • Havermout
  • Lijnzaad
  • Magere kwark
  • Mango
  • Kaneel

Bereidingswijze

Je doet eerst alles in een kom, behalve de mango. Je mengt dit goed door elkaar. In een hoog glas voeg je eerst de mango toe en vervolgens de helft van het mengsel. Hierna voeg je nog een keer mango toe en vervolgens de rest van het mengsel. Dek het glas af en zet het in de koelkast. Je gezond ontbijtje voor morgenochtend staat alvast klaar!

Geweekte havermout met kwark

Gerelateerde artikelen

Contact

Fitstation helpt je wanneer je wilt afvallen zonder dieet. Gevolg is dat je beter in je vel zit en je zichtbare buikspieren krijgt. Wij helpen je met:

Heb je vragen, neem gerust contact op:

Lorenzo Karg
Ik ben 30 kilo aan lichaamsvet verloren zonder het gebruik van supplementen, diëten en kuurtjes. Wat ik kan, kun jij ook. Daarom deel ik mijn verhaal met jou, zodat jij hetzelfde kan bereiken. Voor vragen en tips kun je mij altijd contacten!

Comment Section

0 reacties op “Afvallen door een gezond ontbijt

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Phoenix WebsitePhoenix Website