arrow_drop_up arrow_drop_down
8 maart 2020 

Zo Krijg Je Meer Energie Met Deze 11 Acties - Fitstation

Na het lezen van dit artikel ga je letterlijk al meer energie hebben. Is dit wat je graag wilt? Lees dan elke letter en sla niks over. Lees het heel stuk in één keer af en haak dus niet af om later verder te lezen.

Een vraag die ik vaak krijg is, hoe krijg je nou meer energie?

Wat je gaat leren in deze blog:

  • Wat energie precies is voor een mens.
  • Waar je energie onbewust aan op gaat.
  • Welke factoren bepalen hoeveel energie je op een dag hebt.
  • Het verschil tussen lichamelijke en geestelijke energie en waarom beiden elkaar versterken.
  • 3 Acties die je nu direct kunt doen voor meer energie.
  • 8 Acties die je nu kunt doen om op langere termijn levenslang veel meer energie te krijgen.

Wat is energie?
Wat bepaalt jouw totale energie dagelijks?
Lichamelijke energie
Geestelijke energie
Doe deze 3 acties voor direct nu meer energie
Doe deze 8 acties voor levenslang meer energie en leef als een Onuitputbare Bedrijfsatleet

Wat is energie?

Laten we eerst eens kijken wat energie precies is. Als we exact begrijpen wat het precies is waar we meer van willen, dan is die volgende stap om het te krijgen veel duidelijker, niet waar?

Ik heb eens opgezocht wat onze dikke Van Dale zegt hierover.

Op Encyclo staan er maar liefst 24 definities voor “energie”:
1) zin om iets te doen Voorbeeld: `Ik ben zo moe,ik heb geen energie meer om te sporten.` 2) het vermogen om licht, warmte of beweging te maken (bron)

1) Aandrift 2) Arbeid 3) Arbeidscapaciteit 4) Arbeidskracht 5) Arbeidslust 6) Arbeidsvermogen 7) Daadkracht 8) Drijfkracht 9) Drive 10) Dynamiek 11) Eenheid van arbeid 12 (bron)

Wat opvalt is dat er in zowel Van Dale als op Encyclo het woord arbeid regelmatig terug komt. Dus heb ik het enige logische gedaan wat ik kon. Opzoeken wat de definitie is van arbeid. Volgens Van Dale is het dit:

Moeite of inspanning van geestelijke of lichamelijke aard. We gaan nu niet opzoeken wat de definitie is van moeite of inspanning. Laten we het maar erop houden dat je dan iets aan het doen bent.

Energie is dus het vermogen om arbeid te verrichten of een volhardende geestkracht (veerkracht). Als we het woord arbeid vervangen met de definitie krijgen we het volgende:

Energie is het vermogen om inspanning van geestelijke of lichamelijke aard te verrichten. In simpele woorden is dit gewoonweg, iets kunnen doen. Je hebt een hoeveelheid energie. Dat betekent dat je een hoeveelheid aan vermogen hebt, om iets te kunnen doen. En als je meer energie wilt, moet je dus jouw hoeveelheid vermogen om iets te kunnen doen gaan vergroten. Hoe je dit doet gaan we straks mee aan de slag, letterlijk ja. Ik zei toch aan het begin dat je als je elke letter leest van dit artikel dat je meteen meer energie gaat hebben? 😉

Eerst moeten we nog snappen welk vermogen aan energie je nu hebt, waar dat vandaan komt, zodat je meer kan gaan doen van de dingen die energie geven en minder van de dingen gaat doen die energie kosten.

Energie is in verschillende eenheden uit te drukken. Bijvoorbeeld kilowatt (KW) voor elektriciteit of kilocalorieën voor energie wat het lichaam verbruikt. Nu is het menselijk lichaam vele malen complexer dan elektriciteit, dus ik ga het proberen zo simpel en eenvoudig mogelijk te houden.

hoe krijg je meer energie

Energievermogen

Elk mens heeft een bepaald vermogen aan energie wat hij of zij verbruikt. Er zijn verschillende formules om een schatting te berekenen. Die laat ik in dit artikel even buiten beschouwing. Het is belangrijker om te weten welke aspecten dit vermogen bepalen. Jouw vermogen wat je aan energie op een dag hebt wordt bepaald door (o.a.):

  • Je gewicht
  • Je massa
  • Je geslacht
  • Je leeftijd
  • Je slaap
  • Je eetpatroon
  • Je hormoonwerking
  • Je werk
  • Je huishouding
  • Je hobby’s
  • Je gemoedstoestand

En mogelijk nog meer…

Een persoon die groter en zwaarder is zal over het algemeen minder energie op een dag hebben dan een persoon die kleiner en lichter is. Dit is ook de reden waarom kinderen over het algemeen zoveel energie hebben (en jou als papa of mama energie kosten ;-)). Oké, dit kan ik niet bewijzen maar het is op zijn minst een stelling om over na te denken.

Het kost een man van 1.95 m en 100 kg meer energie om één stap vooruit te zetten dan een vrouw van 1.60 m en 50 kg. Ook iemand die ouder is heeft minder energie (bron). Nee dat is niet zo, omdat vrouwen slanker zijn dan mannen ofzo, maar omdat het voor iemand die groot is meer inspanning of moeite kost om dit te doen. Herinner je nog onze definitie van energie? “Het vermogen om inspanning van geestelijke of lichamelijke aard te verrichten”. En deze inspanning is meer naarmate iets groter en/of zwaarder is. Denk maar eens aan een vliegtuig ten opzichte van een auto, welke verbruikt meer energie?

De man van 1.95 m en 100 kg heeft dus meer energie op een dag nodig dan het dametje van 1.60 m en 50 kg. Die moet dus meer moeite doen om zijn vermogen op peil te houden, laat staan te verhogen. Maar niet getreurd voor de groot geschapen mensen onder ons, er is een keerzijde. Je mag namelijk meer kilocalorieën eten.

Meer lichamelijke energie

Kilocalorieën (Kcal) zijn dus de eenheid voor energie van een mens. Als je bijvoorbeeld een banaan eet dan levert dat zo een 100 Kcal aan energie, afhankelijk van hoe groot die is. Per dag heb je behoefte aan een bepaalde hoeveelheid van energie, bijvoorbeeld 2500 Kcal. Als je die niet binnen krijgt heb je een tekort aan energie en zal je lichaam dit tekort normaal gesproken halen uit je lichaamsvet en val je af.

Als je op een dag meer calorieën aan energie binnenkrijgt dan je lichaam verbruikt, kom je aan in (vet)massa en gewicht. Het afnemen van lichaamsvet triggert het lichaam dat er een tekort aan energie toevoeging is. Waar het normaal keurig 2500 Kcal binnen krijgt aan voeding en 2500 Kcal verbruikt, moet het tekort nu worden aangevuld uit het eigen reserve potje (lichaamsvet). Dat vindt het lichaam niet leuk en die gaat dan ook de boel saboteren.

Want we hebben als mensen een ingebouwd beschermingsmechanisme, de homeostase. Je vermogen om lichamelijke of geestelijke inspanning te verrichten zal afnemen, omdat er enerzijds een tekort aan energie (kcal) is en anderzijds dit tekort uit de eigen reserves (lichaamsvet) moet worden gehaald. Dit gaat je lichaam op de meest zuinige en slimme manier doen, net als dat je je spaargeld niet zomaar in rap tempo gaat gebruiken.

Meer geestelijke energie

Je voedingspatroon is dus een belangrijk onderdeel wat invloed heeft op je energieniveau, vooral op lichamelijk gebied. Naast voeding is er nog een hele belangrijke factor die je energie niveau bepaalt. Dat zijn je activiteiten. Je kunt namelijk activiteiten doen die energie geven en die energie nemen. We hebben het hier dan over energie op geestelijk gebied. Het vermogen om geestelijke inspanning te verrichten. Je hersenen draaien op volle toeren en hoe kun je nou zoveel energie hebben dat je elke dag weer fit bent in zowel lichaam als geest.

Laten we een voorbeeld bekijken van een man die fulltime werkt en een gezin heeft.
We noemen hem even Alex. Alex is 39 jaar oud en heeft een vrouw en 2 kinderen van 3 (meisje) en 6 (jongen). Alex werkt elke werkdag als boekhouder van 8:30 tot 17:00 en is elke dag in totaal 1 uur kwijt aan reistijd. Daarnaast maakt hij zich in de ochtend in 30 minuten klaar. Zijn vrouw brengt de oudste elke dag naar school. Elke dag besteed hij dus al 10 uur om klaar te maken voor werk en het werk zelf. Hij slaapt gemiddeld 8 uur per dag.

Hij heeft dus verder nog 6 uur over van de 24 uur. Hij staat 7:00 op en start rustig op met een koffie en de krant na het douchen en vertrekt om 8:00 naar werk. Als hij 17:30 thuis aankomt gaat hij een half uur even bankhangen en de kids groeten. Om 18:00-19:00 eten ze met zijn allen. Om 20:00 wilt hij graag kunnen sporten, maar trekt hij het niet door gebrek aan energie. Hij voelt zich vermoeid en zwak en valt bijna in slaap.

De kinderen hebben zijn verdeelde aandacht. Zijn vrouw zou graag nog met hem een wandeling willen doen, maar daar is hij ook te moe voor. Dit lijkt een lichamelijke vermoeidheid, het is in werkelijkheid vooral geestelijke vermoeidheid. Hij heeft namelijk een kantoorbaan waarbij hij nauwelijks beweegt, dus zijn lichaam is niet vermoeid. Het denkwerk en continu achter de computer zitten trekt heel veel geestelijke energie.

Hoe krijgt Alex nu meer (geestelijke) energie om de dagen goed door te komen en ook nog te kunnen sporten bijvoorbeeld?

Dit kunnen we onderverdelen in dingen die je nu kunt doen die vrijwel direct meer energie geven en dingen die je kunt doen die op de lange termijn effect hebben op je energie. Ik raad aan om beiden te doen, zodat je altijd bruist van de energie.

Met deze 3 acties krijg je direct meer energie:

  1. Waar je ook bent, ga direct rechtop staan en sta stil. Adem diep in door je neus… en blaas uit door je mond. Herhaal dit tien keer.
  2. Doe je ogen dicht, houd je beide handen ontspannen op je buik en zeg zeven keer hardop het volgende met één seconde pauze tussen elke keer: “Ik bruis van de energie…”
  3. Ga even weg van de plek waar je bent en loop een rondje. Laat het bloed weer goed circuleren en ga daarna weer verder met waar je mee bezig was

Met deze 8 acties krijg je voor levenslang meer energie:

  1. Doe meer van wat je energie geeft, zoals dingen die je leuk vindt om te doen en waar je van geniet. En minder doen wat je geen energie geeft.
  2. Laad jezelf vaker op. Neem meerdere keren op een pauze door te gaan wandelen, het liefst alleen en anders niet praten over werkgerelateerde zaken of dingen die je stress geven.
  3. Maak een begin met gericht trainen. Na verloop van tijd zal je lichaam meer zuurstof kunnen opnemen (bron) en kosten bepaalde handelingen je minder energie. Daarnaast zal je sneller kunnen denken en is het ook nog goed voor je gemoedstand (bron)
  4. Maak goede keuzes in voeding. Voeding met veel vitamines, mineralen maar ook complexe koolhydraten en onverzadigde vetten geven veel energie.
  5. Neem eventueel (voedings)supplementen als vitamine D en magnesium om tekorten aan te vullen.
  6. Zorg voor een energieverhogende ochtendroutine. Start rustig op met iets inspirerends zoals een boek. Maak een korte wandeling van 5 minuten, met of zonder hond.
  7. Luister een inspirerende podcast in de auto/trein naar het werk in plaats van de radio.
  8. HEEL BELANGRIJK: Ga met mensen om die je energie geven en vermijd mensen die alleen maar energie vreten.

Dit waren de acties die je kunt uitvoeren om meer energie te krijgen. Combineer de acties voor directe energie met de acties voor lange termijn energie en je zult het leven voortaan doorgaan als een Onuitputbare Bedrijfsatleet.


Bronnen
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5934999/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21311363
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17364760

Over de schrijver

Ik ben 30 kilo aan lichaamsvet verloren zonder het gebruik van supplementen, diëten en kuurtjes. Wat ik kan, kun jij ook. Daarom deel ik mijn verhaal met jou, zodat jij hetzelfde kan bereiken. Voor vragen en tips kun je mij altijd contacten!

Bobby

Door

Bobby

op 13 March 2020

Wauw toevallig nu ik net de laatste paar dagen vooral heeeel erg weinig energie heb. Ik ben de laatste tijd echt heel erg moe dus dit gaat mij zeker helpen. Top dit!!!

Lorenzo Karg

Door

Lorenzo Karg

op 13 March 2020

Dankjewel voor je reactie! Dat zal geen toeval zijn dat je dit nu hebt gelezen.. Blijf de acties elke dag uitvoeren en je vermoeidheid zal zeker afnemen

Mandy

Door

Mandy

op 13 March 2020

Goede tips: ik vind het vaak lastig rond 4 uur in de middag (bekend 'soepje-moment' en als ik niets gezonds te snacken heb, neig ik naar suikers (of chocolade of zo.... Misschien mezelf dan toch even die 5 minuten frisse lucht gunnen. Dat scheelt ook in de calorieën natuurlijk..

Lorenzo Karg

Door

Lorenzo Karg

op 13 March 2020

Dankjewel voor het delen van je ervaring. Die 5 minuten frisse lucht zijn inderdaad een beter alternatief. Het is ook een gewoonte die erin is geslopen als je neigt naar iets. Nu aan jou om die gewoonte van suikers in de middag te vervangen met frisse lucht snuiven :-)

Kimberly

Door

Kimberly

op 14 March 2020

handige (en helemaal geen ingewikkelde) tips om uit te proberen!

Christina

Door

Christina

op 14 March 2020

Ik ben laatste erg geïnteresseerd in hoe je meer energie kan krijgen. Vooral mentaal. Bedankt voor de tips fitstation. Podcasts luisteren en fijne mensen om je heen helpen mij heel erg

Elke

Door

Elke

op 14 March 2020

Als ik wat versuft ben en half scheel kijk van het computerstaren ga ik meestal een wandeling doen met de hond. Ik probeer regelmatig van taken te wisselen. Computer, eten nemen, computer, een video maken, computer, een wandeling. Helpt zowel voor mijn energie als voor mijn RSI klachten. Podcast geven me ook altijd veel energie en zin om erin te vliegen. :-)

Reactie plaatsen

Gezond koekje?