Motivatie om te sporten - Fitstation
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 februari 2017 

Motivatie om te sporten

Motivatie om te sporten is nodig om lange termijn doelen te halen.
Iedereen kan zich bedenken om een gezonde en actieve levensstijl aan te meten. Starten met sporten is meestal niet het probleem, het volhouden echter wel. Veel mensen houden het niet vol om te sporten, omdat het sporten geen gewoonte is geworden.

Het is niet gelukt om het sporten een vast onderdeel van de levensstijl te maken. Wanneer dit het geval is, kost het uiteindelijk te veel energie om in actie te komen en dat is het dan voor veel mensen niet meer waard. Sporten heeft dus heel veel te maken met een verandering van je gedragspatroon. Ga bij jezelf eerst na waarom je begint met sporten. Wil je dit echt zelf? Of zijn er misschien mensen in je omgeving die dit van je vragen? De motivatie moet echt vanuit jezelf komen. Is dit het geval, vraag jezelf dan af wat je doel is.

Waarom begin je met sporten? Wil je afvallen? Wil je je energieker voelen? Of doe je het puur omdat je het belangrijk vindt lichaam en geest in balans te houden? Zodra je antwoorden hebt op je eigen vragen kun je je gaan bedenken wat voor sport je wil gaan doen, waar je dat wil gaan doen en hoe vaak je dat wil gaan doen.

Hoe krijg je motivatie om te sporten

Het allerbelangrijkste is dat je iets doet wat jij leuk vindt, iets waar jij volledig achter staat. Dit is de enige manier om iets vol te houden. Jezelf namelijk dwingen om te gaan sporten, gaat naar verloop van tijd echt tegen staan en dat moeten we niet hebben.Zorg ervoor dat je structuur krijgt in je week, plan vaste dagen om te gaan sporten zodat je aan deze structuur gewend raakt en er dus een gewoonte van kan maken. Op een gegeven moment weet je niet beter en doe je het bijna automatisch.

Zorg ervoor dat je voldoende tijd inplant om te gaan sporten. Je sportsessies in een krappe avond plannen heeft bijvoorbeeld weinig zin.
Zoek een buddy! Samen trainen met een vriend of vriendin is uiteraard een stuk gezelliger dan alleen, bovendien kun je elkaar ook helpen tijdens de training, win win. Ook is het een extra motivatie om te sporten, je vriend of vriendin gaat immers ook en je wil natuurlijk niet achterblijven.

Maak niet meteen mega grote doelen, maar wees realistisch en geef jezelf de tijd. Binnen een maand een sixpack krijgen als je vetrolletjes nu nog over je broek hangen, dat is geen realistich doel. Het zou zonde zijn om na de kortste keren weer te stoppen omdat je je doel niet hebt bereikt.

Als je onrealistische doelen stelt is de kans op blessures ook groter, omdat je wellicht te vaak en te intensief gaat trainen. Voor de continuïteit en het plezier is het belangrijk om blessurevrij te sporten.

Wél is het realistisch om je vetrollen met de helft te verminderen binnen een maand, maak voor jezelf een klein plan met doelen en tussendoelen en probeer je hier aan te houden.

Wat doe je als je geen zin hebt in sporten

We hebben allemaal wel eens van die dagen dat we liever ons bed in kruipen dan dat we er ook maar aan moeten denken om een voet over de drempel van de sportschool te zetten. Je motivatie om te sporten is dan ver te zoeken. Hoe ga je hiermee om? Je doel is uiteraard om dit gevoel om te zetten naar het tegenovergestelde, namelijk wél zin hebben om te gaan sporten.

Ga bij jezelf na waarom je normaal wel zin hebt om te gaan, wat vind je er zo leuk aan? Weeg de voor- en nadelen tegen elkaar af, welke kant weegt zwaarder? Ook een hele fijne reminder is te denken aan het gevoel dat je meestal over houdt wanneer je gesport hebt. Bijna iedereen voelt zich energiek en voldaan.

Een nog betere is jezelf te beseffen dat je de mogelijkheid hebt om te sporten. Er zijn mensen die in een rolstoel zitten en hun lijf niet meer kunnen bewegen, zij zouden wensen dat ze voor een dagje in jouw schoenen mochten staan. Wees dankbaar dat je gezond bent en dat je kunt werken aan een betere versie van jezelf!

Resultaat als motivatie gebruiken

Het is erg slim om tijdens je trainingen je resultaten bij te houden. Waarom? Zo kun je zien of je vooruitgang hebt geboekt. Na een maand ben je 4 kilo afgevallen en ben je 5 cm. buikvet kwijt. Dit zijn positieve veranderingen, welke alleen tot stand komen wanneer je consistent bent, in zowel je voeding als in trainen.

Wél gaan trainen draagt hier dus aan bij, dit is dus een goede reden om te gaan! Bedenk voor jezelf dat er geen slechtere training bestaat dan de training die niet heeft plaatsgevonden. Met andere woorden, zit je er even een dagje niet zo lekker in, geen probleem, probeer er het beste van te maken. Volgende keer weer een nieuwe ronde.

Onthoud dat resultaten niet altijd zichtbaar zijn. Heb je wel eens nagedacht over mentale resultaten? Mensen die hun levensstijl veranderen en ineens een stuk gezonder en actiever leven, veranderen vaak ook op mentaal vlak. Ze voelen zich niet alleen fitter en energieker, maar ze zijn ook een stuk zekerder over zichzelf, accepteren zichzelf meer en durven meer buiten hun comfortzone te treden. Vaak staan ze positiever in het leven en dat stralen ze ook uit.

Last but not least, houd je einddoel in zicht. Dat is waar je het voor doet. Weet ook dat de weg naar je einddoel niet alleen maar in een stijgende lijn gaat. Er zitten ook mindere periodes tussen en wellicht periodes van achteruitgang. Pak de draad gewoon weer op wanneer je een periode even wat minder in je vel hebt gezeten, dit is menselijk en helemaal niet erg.

Over de schrijver
Ik was niet blij met de persoon in de spiegel, daarom heb ik twee jaar geleden het roer omgegooid. Ik heb nog steeds hetzelfde gewicht, maar ben fysiek en mentaal een heel ander mens. Jij hebt de regie over je eigen leven, pak die dus ook!
Reactie plaatsen

Gezond koekje?