Gezond koekje?
Lukt afvallen niet? Ontvang een gewichtsverlies analyse in 2 minuten.
START ANALYSE

GEWICHTSVERLIES ANALYSE

Deze snelle analyse toont jou binnen 2 minuten de 3 cruciale stappen voor blijvend gewichtsverlies die je per ongeluk over het hoofd hebt gezien ...

Page content

article content

Wat voor voeding moet ik eten om af te vallen?

Welke voeding moet je eten om af te vallen? Vrijwel iedereen heeft in zijn leven wel geprobeerd om enkele kilo’s kwijt te raken maar vaak zonder het gewenste (blijvende) resultaat. Hoe raar het ook mag klinken, vaak moet de oorzaak gezocht worden in het feit dat mensen die een dieet volgen te weinig eten en niet voor de juiste voedingsmiddelen kiezen. Hierdoor raken ze overtollige kilo’s niet kwijt of zitten de kilo’s er binnen no-time weer aan..

Hoeveel moet ik eten om af te vallen?

Ga voor de juiste balans

Zoals we hiervoor reeds aanhaalden hangt het resultaat af van het kiezen voor de juiste voedingsmiddelen.

Eenvoudig gesteld moeten je maaltijden bestaan uit complexe koolhydraten, gezonde vetten en eiwitten. Hierdoor zul je een optimale verbranding krijgen waardoor je sneller en gemakkelijker resultaat zal behalen en het beter vol te houden is.

Door gewoon minder te gaan eten loop je het risico dat je constant met een hongergevoel rondloopt en en dat je een gebrek aan energie krijgt.

Eiwitten, koolhydraten en vetten

Voor een goede werking van je metabolisme zijn deze drie zaken essentieel in je maaltijden. Ook hier gaat het er om dat je de juiste keuzes maakt.

Koolhydraten

Koolhydraten geven je lichaam de nodige energie om je dag door te komen en je activiteiten te kunnen uitvoeren en bovendien zorgen ze voor een verzadigd gevoel.

We moeten hierin wel een onderscheid maken tussen enkelvoudige en complexe koolhydraten. Kies bewust voor complexe koolhydraten omdat deze meer energie leveren en zorgen voor een betere werking van het lichaam. Ga dus voor volkorenpasta in plaats van gewone pasta, voor zilvervliesrijst in plaats van witte rijst, voor volkorenbrood in plaats van wit brood.

Dit is slechts een kleine aanpassing maar zal je een beter en sneller resultaat geven.

Gewichtsverlies Analyse

Voorkom de meest gemaakte fouten

Ontdek binnen 2 minuten de 3 cruciale stappen voor blijvend gewichtsverlies die je per ongeluk over het hoofd hebt gezien …

Eiwitten

Eiwitten zorgen ervoor dat je spieren beter herstellen en dat er tijdens een dieetperiode minder verlies van spiermassa zal optreden. En mits meer spieren een hogere verbranding opleveren zal dit bijdragen aan een beter resultaat. Bijkomend voordeel is dat eiwitten een verzadigd gevoel geven en je honger stillen.

Vetten

Vetten hebben we absoluut nodig en omtrent vetten zien we dat veel mensen denken dat alle vetten ongezond zijn. Dit is een fout die veel mensen maken. Het heeft totaal geen nut om alle vetten uit je voeding te gaan weren, integendeel. Maar ook hier dient er een onderscheid gemaakt te worden. Het is belangrijk dat je kiest voor gezonde vetten die je kunt halen uit noten, olijfolie, vette vissoorten, advocado, et cetera en niet uit bewerkte producten (de zogenaamde transvetten).

Wat moet ik eten om af te vallen?

Voldoende groenten

Veel mensen eten te weinig groente. Toch zijn ze belangrijk bij iedere maaltijd omdat ze een verzadigd gevoel geven en weinig calorieën bevatten. Simpel gesteld zouden groenten ongeveer de helft van je bord moeten vullen.

Nog enkele tips

Kleine aanpassingen in je dagelijkse gewoontes maken een groot verschil. Hierdoor bereik je jouw doelen sneller.  Een aantal tips:

Drink voldoende water

We vergeten makkelijk, door onze drukke bezigheden, om voldoende water te drinken. Zonde, want het levert een bijdrage aan het verlies van overtollige kilo’s.

Je lichaam functioneert beter wanneer het voldoende vocht heeft. Daarnaast helpt het om het hongergevoel te stillen waardoor je minder makkelijk naar ongezonde snacks zult grijpen.

Beperk je suikerinname

Suiker bevat enorm veel calorieën en heel weinig voedingsstoffen. Probeer hierom de inname ervan zoveel mogelijk te beperken.

Vaak zijn we ons niet bewust van de hoeveelheid die we hiervan binnenkrijgen, omdat suikers in zeer veel bewerkte producten zitten. Ga dus steeds voor natuurlijke en onbewerkte producten.

Gezonde tussendoortjes

Voor veel mensen vormen tussendoortjes een grote valkuil. Kies daarom bewust voor gezonde tussendoortjes zoals  fruit, groenten of magere yoghurt. Deze bieden evengoed een oplossing voor je hongergevoel maar bevatten aanzienlijk minder calorieën, slechte vetten en suikers.

80/20 regel

Het spreekt voor zich dat een kleine zonde eens moet kunnen. Om te vermijden dat je hierin gaat overdrijven, kun je de 80/20 regel hanteren. Hiermee wordt bedoeld dat wanneer je 80% van de tijd gezond en evenwichtig eet er een ruimte is van 20% om eens iets minder gezond te eten.

Voel je dus zeker niet schuldig als je eens iets minder gezond eet, maar probeer er extra van te genieten op de momenten dat je er wel aan toegeeft.

Wat moet ik eten om af te vallen?

Het is geen zonde om af en toe ongezond te eten. Hanteer hiervoor de 80/20 regel. 80% van de tijd eet je gezond en evenwichtig, terwijl je 20% van de tijd iets minder gezond eet.

Kijk naar het totaalbeeld

Hoewel de meeste mensen enorm gefocust zijn op het getal dat de weegschaal aangeeft, vertelt dit getal niet alles. Houd je vooruitgang zeker ook bij in de spiegel en door je kledingmaat te monitoren.

Spieren wegen immers meer dan vet dus op een bepaald moment kan het zijn dat het getal op de weegschaal niet meer zakt maar dat je wel goed bezig bent en strakker en slanker aan het worden bent zonder dat je gewicht verlaagt. Staar je dus zeker niet blind op de weegschaal en probeer te vermijden om je elke dag te wegen.

Beperk zoveel mogelijk het gebruik van alcohol

Hoewel velen onder ons van tijd tot tijd wel eens kunnen genieten van een goed glaasje alcohol is dit absoluut af te raden. Je lichaam heeft energie nodig voor het afbreken ervan waardoor het op dat moment geen andere voedingsstoffen kan afbreken en je metabolisme dus aanzienlijk zal vertragen.

Lees ook: hoeveel mag je eten om af te vallen?

Vermijd kant-en-klaarmaaltijden

Een makkelijke oplossing voor mensen met een druk schema en weinig tijd, maar absoluut niet aan te raden wanneer je wil afvallen. Deze maaltijden bevatten veel slechte vetten en suikers die het afvallen zullen belemmeren. Kies dus zeker voor zelf gemaakte, gezonde en evenwichtige maaltijden.

Geduld wordt beloond

Het spreekt voor zich dat de eerste overtollige kilo’s er veel sneller en gemakkelijker af gaan dan de laatste paar honderd gram. Het risico schuilt erin dat je geneigd bent om af te haken. Ineens gaat het afvallen beduidend trager en verliezen veel mensen de moed om door te zetten. Dit is echter net het moment om zeker wel door te gaan, het betekent immers dat je dichter en dichter komt bij je vooropgesteld doel.

Ook bij het afvallen geldt de stelling “de aanhouder wint” en ook jij komt er wel als je alle tips en tricks meeneemt en toepast.

Het succes zit hem voornamelijk in het doorzetten en het veranderen van je levensstijl waardoor het gaandeweg steeds minder als een dieet zal aanvoelen. Je zal zien dat je je een stuk gezonder, fitter en energieker zal voelen.

Gerelateerde artikelen

Contact

Fitstation helpt je wanneer je wilt afvallen zonder dieet. Gevolg is dat je beter in je vel zit en je zichtbare buikspieren krijgt. Wij helpen je met:

Lorenzo Karg
Ik ben 30 kilo aan lichaamsvet verloren zonder het gebruik van supplementen, diëten en kuurtjes. Wat ik kan, kun jij ook. Daarom deel ik mijn verhaal met jou, zodat jij hetzelfde kan bereiken. Voor vragen en tips kun je mij altijd contacten!

Comment Section

0 reacties op “Wat voor voeding moet ik eten om af te vallen?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Phoenix WebsitePhoenix Website